torsdag 26. januar 2017

Empowerment

Jeg fant en liten og god journal om empowerment på ti sider som henviste en god del til Banduras teorier om selvkraft. Brukte forholdsvis mye krefter på å lese og oppsummere fra den og ble ferdig etter ti timer; så jeg leste gjennomsnittlig en side per time, inkludert middag og lunsj. Det tror jeg kommer av at jeg fremdeles er litt forkjølet. Har også laget meg smoothy med mye antioksidanter og det er grunnen til at jeg likevel ble fort frisk. Empowerment er for det meste benyttet i forhold til helsevitenskapen og i relasjoner mellom pasienter og helsepersonell eller deres omgivelser. For personer som er forholdsvis normal og som i løpet av livet har møtt vanlige utfordringer vil empowerment være mer knyttet til jobb og utdannelse. Det jeg leste om i dag handlet om empowerment og jobb. I tillegg en diskusjon om hva empowerment kan kalles på norsk. Stryking tror jeg er det beste begrepet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar