Jeg fikk svar fra klagenemda ved universitetet og de er enig med vurderingskomiteen om å underkjenne avhandlingen. Jeg tok det ikke så veldig tungt og sitter ikke her og gråter. Kanskje fordi jeg skrev avhandlingen på grunn av prestasjonsmotivasjon. Prestasjonsmotivasjon sies å være et resultat av en kombinasjon av redselen for å feile og ønsket om å lykkes. Når ønsket om å lykkes er høyere enn redselen for å feile fører det til prestasjonsmotivasjon. I tillegg inneholder prestasjonsmotivasjon selvkraft med troen på at man kan. Kanskje var redselen min for å feile for lav, slik at det ikke gjorde så my for meg at den ble underkjent. Selve prestasjonen med å skrive avhandlingen var viktigere enn å oppnå tittelen doktor filosofia i Psykologi. En av utfordringene hos beskjedne sosialt tilbaketrukne personer (hovedtemaet i avhandlingen) er at de er redd for sosial evaluering slik at de unngår prestasjoner spesielt i sosiale situasjoner. Da var det jo også positivt for meg som sosialt tilbaketrukket person å slippe eksamen med to forelesninger og en disputas. Jeg hadde likevel ikke tenkt å unngå det, og ønsket om å lykkes med det var også større enn redselen for å feile. Jeg har også en generell stor tro på at jeg og andre kan få til det vi vil og at alle lærer så lenge man lever. Erfaringer med å feile noen ganger, men at man lykkes de fleste andre gangene, i tillegg til erfaringer med at hardt arbeid som gjør at man til slutt oppnår det man vil, fører til en resilient selvkraft med en varig tro på at man kan. I tillegg går utvikling alltid i positiv retning, så når man først har utviklet selvkraft med troen på at man kan i forhold til en ferdighet, egenskap, og lignende, vil erfaringer med å feile ikke han noen innflytelse på personlighetsutviklingen. Jeg tror også at det at jeg skrev avhandlingen hadde noe med generativitet å gjøre. Jeg gjorde det for å bidra med noe til andre mennesker. I forbindelse med en generativ periode i voksen alder får man behov for å se tilbake på hendelser tidligere i livet for å se hva man har oppnådd, og så forteller man om det til andre for å bidra til andres utvikling. Generativitet er en form for kreativitet som hovedsakelig viser seg innenfor en fase i voksen alder, men motivasjonen viser seg også ofte hos yngre mennesker. Grunnlaget for generativitet legges i løpet av barndommen, ungdomsalder og ung voksen alder i forbindelse med erfaringer med agenstemaer som gjør at man får en tro på egne evner til å mestre, og intimitetstemaer som gjør at man får oppfattelsen av at man kan gjøre noe for andre. Det handler om å fortsetter å vise et ønske om å utvikle egne evner og bidra med noe til andre, i motsetning til å stagnere i voksen alder.
Når man skal skrive en fri doktorgradsavhandling kan det være en utfordringer å velge forskningsmetode. Bloggen viser hvordan jeg skrev en fri doktorgradsavhandling i psykologi, og hvilke forskningsmetoder jeg benyttet. Jeg tolket to livshistorier med sosial tilbaketrekning som hovedtema. Selv om min avhandling ble underkjent, kan man kanskje lære noe av mine feil. Her blogger jeg videre om kvalitativ metode og hvordan det kan kombineres med kvantitativ metode.
Informasjonssider
- Start
- Fri doktorgrad
- Avhandlingsformer
- Finn et gjennomførbart forskningsprosjekt
- Kvantitativ eller Kvalitativ metode
- Grunnforskning og Anvendt forskning
- Prosjektbeskrivelse
- Tidsplan
- Utforskende, Deskriptiv, Forklarende, Prediktiv og Sammenlignende forskning
- Kvalitative datainnsamlingsmetoder
- Kvantitative datainnsamlingsmetoder
- Utvalg
- Statistikk i forskning på psykologiske variabler
- Validitet og Reliabilitet
- Litteraturoversikt
- Oppbygning av avhandlingen
- Skrive avhandling
- Hensikt
- Innledning
- Personologi - Et helhetsperspektiv
- Personlighet
- Et utviklingsperspektiv
- Livshistorie
- Livshistorieintervjuet
- Analyse av livshistorien
- Tolkning av livshistorien
- Generativitet
- Imago
- Historieformer
- Livshistoriens emosjonelle fortellertone
- Personlighetstrekk relatert til Livshistorien
- Agens og Intimitet
- Korrelasjonskoeffisienten
- Interaksjoner
- Signifikans
- Avslutning
- Foredrag
- Anerkjennelse
- Sidetall
- Sammendrag
- Merknader
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Si din mening, eller still spørsmål om innlegget her.