Livshistorieintervjuet

Livshistorieintervjuet

(Spørsmålene i dette livshistorieintervjuet er hentet fra "The life story interview og "Guided Autobiography" som er utviklet av Dan P. McAdams ved The Foley Center for the Study og Lifes).

Intervjuet handler om en persons livshistorie, inkludert deler av fortiden som den huskes og framtiden slik den forestilles. Historien er selektiv og fokuserer på enkelte nøkkelhendelser i livet. Hensikten med intervjuet er ikke å finne ut om det er noe i veien med personen eller å gjøre en klinisk analyse. Intervjuet er heller ikke ment som terapi, men skal bare anvendes i forskningsøyemed. Intervjuet gir en forståelse for hvordan mennesker i forskjellige samfunn lever sine liv og hvordan menneskers selvforståelse er forskjellige.

A. Livshistoriens kapittel

Først stilles det spørsmål om personens forskjellige kapittel i livet. Personen blir bedt om å tenke på livet sitt som om det var en bok med en innholdsfortegnelse over hovedkapitlene i boken. Intervjusubjektet gir hvert kapittel en tittel, hovedinnholdet i hvert kapittel og overgangen mellom hvert kapittel beskrives. Intervjusubjektet velger hvor mange kapittel boken består av - fra 2 til 7 kapittel.

Intervjuer kan stille oppfølgingsspørsmål for å gjøre ting klarere eller for å få flere detaljer til historien under veis.

B. Nøkkelscener i livshistorien

Deretter stilles spørsmål om nøkkelscene i livshistorien. En nøkkelscene er en spesifikk begivenhet eller en hendelse som skjedde på et bestemt tidspunkt eller sted. Nøkkelscenen er et øyeblikk i livet som skiller seg ut på en eller annen måte - fordi den var spesielt positiv eller negativ, levende, viktig, eller bemerkelsesverdig. For hver av hendelsene vil du bli bedt om å beskrive i detalj hva som skjedde, når (hvor gammel du var) og hvor det skjedde, hvem som var involvert, og hva du tenkte og følte i hendelsen. I tillegg blir du bedt om å fortelle hvorfor denne hendelsen var viktig eller signifikant i livet ditt og hva scenen sier om deg som person.

Høydepunkt: Kan du beskrive en hendelse i livet som skiller seg ut som spesielt positiv? Dette kan være høydepunktet i løpet av hele livet eller et spesielt lykkelig, behagelig, spennende eller vidunderlig øyeblikk i livet.  Kan du beskrive i detalj hva som skjedde, når og hvor det skjedde, hvem som var involvert, og hva du tenkte og følte i hendelsen? Hvorfor var denne hendelsen viktig eller signifikant i livet ditt og hva sier denne scenen om deg som person?

Lavpunkt: Lavpunktet er det motsatte av et høydepunkt. Kan du beskrive en hendelse som skiller seg ut som spesielt negativ? Hendelsen kan ha involvert spesielt negative emosjoner som fortvilelse, terror, skyld eller skam. Hvis du ikke ønsker å fortelle om den mest negative hendelsen i livet ditt, kan du bare fortelle om en eller annen negativ hendelse i livet. Kan du beskrive i detalj hva som skjedde, når og hvor det skjedde, hvem som var involvert, og hva du tenkte og følte i hendelsen? Hvorfor var denne hendelsen viktig eller signifikant i livet ditt og hva sier denne scenen om deg som person?

Vendepunkt: Vendepunktet handler om en episode som markerer en viktig endring ved personen eller i løpet av livshistorien. Personen identifiserer en episode som markerer et vendepunkt i livet. Hvis et vendepunkt er vanskelig å identifisere kan personen bare beskrive en hendelse hvor han eller hun gikk gjennom en eller annen form for endringer. Kan du beskrive i detalj hva som skjedde, når og hvor det skjedde, hvem som var involvert, og hva du tenkte og følte i hendelsen? Hvorfor var denne hendelsen viktig eller signifikant i livet ditt og hva sier denne scenen om deg som person?

Kontinuitet: I forrige episode ble du bedt om å beskrive hvordan du gikk gjennom en viktig forandring i forståelsen av deg selv. I dette tilfellet er jeg interessert i en erfaring som bekrefter hvordan du som person eller livet ditt har forblitt på samme måten over tid, en hendelse som viser til kontinuitet i løpet av livet ditt. Velg en hendelse som illustrerer noe som er stabilt og uforanderlig ved deg. Hendelsen avdekker et mønster i livet ditt som skjer igjen og igjen. Kan du velge en nylig hendelse som illustrerer et mønster med likhet og kontinuitet i livet ditt? Kan du beskrive i detalj hva som skjedde, når og hvor det skjedde, hvem som var involvert, og hva du tenkte og følte i hendelsen? Hvorfor var denne hendelsen viktig eller signifikant i livet ditt og hva sier denne scenen om deg som person?

Tidligste minnet: Alle livshistorier begynner et sted og det tidligste minnet kan sees på som begynnelsen på livshistorien. Kan du tenke tilbake i livet ditt, så lang tilbake som mulig og velg fra hukommelsen det du vurderer som ditt tidligste barndomsminne? Kan du beskrive i detalj hva som skjedde, hvor det skjedde, hvem som var involvert og hva du tenkte og følte? Kan du gjette hvor gammel du var da? Hvorfor var denne hendelsen viktig i livet ditt og hva sier scenen om deg som person?

Barndomshendelse: Når du beveger deg fra tidligste barndomsminnet til en hendelse senere i barndommen, kan du beskrive en hendelse fra barndomsårene som er framtredende i minnet? Hendelsen kan være positiv eller negativ eller triviell. Hendelsen er bare framtredende - det er noe som huskes klart og når du tenker tilbake på fortiden ser den ut til å være spesielt prominent. Kan du beskrive i detalj hva som skjedde, når og hvor det skjedde, hvem som var involvert, og hva du tenkte og følte i hendelsen? Hvorfor var denne hendelsen viktig eller signifikant i livet ditt og hva sier denne scenen om deg som person?

Positivt barndomsminne: Et positivt barndomsminne handler om en scene som skiller seg ut på en spesielt positiv måte i barndommen eller tenårene. Det kan være et minne om en lykkelig eller positiv hendelse. Kan du beskrive i detalj hva som skjedde, når og hvor det skjedde, hvem som var involvert, og hva du tenkte og følte i hendelsen? Hvorfor var denne hendelsen viktig eller signifikant i livet ditt og hva sier denne scenen om deg som person?
 
Negativt barndomsminne: Et negativt barndomsminne er et minne fra barndommen eller tenårene som peker seg ut som spesielt negativ. Dette er et veldig negativ, ulykkelig minne tidlig i livet, som kanskje omhandler tristhet, redsel eller en negativ emosjonell erfaring. Kan du beskrive i detalj hva som skjedde, når og hvor det skjedde, hvem som var involvert, og hva du tenkte og følte i hendelsen? Hvorfor var denne hendelsen viktig eller signifikant i livet ditt og hva sier denne scenen om deg som person?

Hendelse i ungdomsalderen: Kan du bevege deg framover i tid til tenårene (13 - 19 årsalderen) som vanligvis blir sett på som ungdomsalderen? Kan du velge en hendelse som skiller seg ut i minnet som spesielt framtredende eller som en viktig personlig erfaring? Kan du beskrive i detalj hva som skjedde, når og hvor det skjedde, hvem som var involvert, og hva du tenkte og følte i hendelsen? Hvorfor var denne hendelsen viktig eller signifikant i livet ditt og hva sier denne scenen om deg som person?

Levende minne i voksen alder: Når du beveger fokuset til voksen alder, kan du beskrive en hendelse som oppleves som spesielt levende eller meningsfull? Dette kan være en spesielt bemerkelsesverdig, levende, viktig, negativ eller positiv hendelse i voksen alder. Kan du beskrive i detalj hva som skjedde, når og hvor det skjedde, hvem som var involvert, og hva du tenkte og følte i hendelsen? Hvorfor var denne hendelsen viktig eller signifikant i livet ditt og hva sier denne scenen om deg som person?

Moral

I løpet av livet lærer vi hva som er rett og galt, vi lærer om moral som barn hjemme, på skolen, i kirken, osv. Vi kan bekymre oss over om våre liv er gode og om vi gjør de riktige tingene. Vi kan erfare skyld og skam når vi bryter med våre egne eller andres standarder. Tenk på en hendelse i livet hvor du møtte et moralsk tema på en eller annen måte. Det kan være en hendelse hvor du gjorde en moralsk handling, fikk en moralsk lærepenge, kjempet med et moralsk dilemma, tok en avgjørelse om å følge en moralsk standard, eller andre episoder i livet knyttet til moral på en eller annen måte. Kan du beskrive hendelsen i detalj, hvilke moralske tema som var involvert, og si hvordan hendelsen påvirket livet ditt?

Avgjørelse

Du har sannsynligvis gjort minst en eller to viktige avgjørelser i løpet av livet. Hver dag må vi ta viktige avgjørelser; hva vi skal ha på oss eller hva vi skal spise til middag. Andre avgjørelser kan få betydning for vår livshistorie; om jeg skal gifte meg med en person, hvilket yrke vi skal velge, hva vi skal tro på osv., Kan du vurdere de viktigste avgjørelsene i livet ditt? Hva som skjedde, når og hvor det skjedde, hvem som var involvert, og hva du tenkte og følte i hendelsen? Hvorfor var denne hendelsen viktig eller signifikant i livet ditt og hva sier denne scenen om deg som person?

Mål

I løpet av livet setter vi oss forskjellige mål. Det kan være korttidsmål som å spare til en bil, eller langtidsmål som å stifte familie, fullføre utdannelsen, bli statsminister, osv. Kan du vurdere hvilke mål du jobber mot i dag? Velg det viktigste målet for deg akkurat nå. Beskriv en hendelse fra din nærmeste fortid som var rettet mot dette målet. Begynn å fortell hva målet er og hvorfor det er viktig. Kan du beskrive i detalj hva som skjedde, når og hvor det skjedde, hvem som var involvert, og hva du tenkte og følte i hendelsen? Hvorfor var denne hendelsen viktig eller signifikant i livet ditt og hva sier denne scenen om deg som person?

Visdomshendelse

Kan du fortelle om en hendelse i livet ditt hvor du viste visdom? Episoden kan handle om hvordan du handlet eller samhandlet på en spesiell klok måte eller gav kloke råd, tok en klok avgjørelse, eller handler på en klok måte. Kan du beskrive i detalj hva som skjedde, når og hvor det skjedde, hvem som var involvert, og hva du tenkte og følte i hendelsen? Hvorfor var denne hendelsen viktig eller signifikant i livet ditt og hva sier denne scenen om deg som person?

Religiøs, åndelig eller mystisk erfaring

Mange mennesker forteller om overnaturlige hendelser, selv om de ikke er religiøse, en fornemmelse av Guds nærvær eller en allmektig kraft eller hvor man føler seg i ett med naturen eller universet. Når du tenker tilbake på livet ditt kan du identifisere en episode hvor du følte noe som lignet på dette? Kan du beskrive en slik hendelse? Kan du beskrive i detalj hva som skjedde, når og hvor det skjedde, hvem som var involvert, og hva du tenkte og følte i hendelsen? Hvorfor var denne hendelsen viktig eller signifikant i livet ditt og hva sier denne scenen om deg som person?

C. Fremtidsskript

1. Neste kapittel i livet. Livshistorien omhandler kapitler og scener i fortiden, men den handler også om forestillinger om fremtiden. Kan du beskrive hvordan neste kapittel i livet blir og hva som skjer i nærmeste fremtid i livet ditt?

2. Drømmer, håp og planer for framtiden. Kan du beskrive dine planer, drømmer eller håp for framtiden og hva du håper å oppnå i framtiden?

3. Livsprosjekt. Et livsprosjekt er noe man har jobbet med og planlegger å jobbe med i framtidige kapitler i livet. Det kan omhandle familien, arbeidsliv, hobby, fritiden. Et prosjekt man jobber med eller planlegger å jobbe med beskrives. Kan du beskrive et slikt livsprosjekt i livet ditt, hvordan det startet, forløper framover, og hvorfor prosjektet er viktig for deg selv og for andre mennesker.

D. Utfordringer

1. Utfordring i livet. Når du ser tilbake på livet ditt kan du identifisere en enkelt stor utfordring som du har møtt på? Hva gikk utfordringen ut på, hvordan utviklet den seg, hvordan håndterte du utfordringen og hvilken betydning hadde denne utfordringen for livet ditt?

2. Helse. Når du ser tilbake på livet ditt, kan du identifiserer og beskrive en hendelse eller periode i livet, inkludert nåtiden, hvor du selv eller et annet nært familiemedlem konfronterte et helseproblem eller en krise? Beskriv helseproblemet i detalj og hvordan det utviklet seg. Fortell om erfaringer med helsevesenet i relasjon til dette problemet, hvordan du taklet problemet selv og hvilken betyding helseproblemet fikk for livshistorien din. 

3. Tap. Etterhvert som mennesker blir eldre får man erfaringer med tap på en eller annen måte, som tap av viktige personer, gjennom død eller atskillelse. Detter er tap knyttet til mellommenneskelige relasjoner. Se tilbake på livet sitt og identifiserer og beskriv det viktigste mellommenneskelige tapet i livet ditt. 

4. Feil og anger. Se tilbake på livet ditt og identifiserden største feil du har gjort eller noe du angrer på. Det kan ha skjedd på hvilket som helst område i livet ditt som familie, vennskap eller andre områder. Beskriv hvordan denne feilen eller det du angrer på oppstod, hvordan du har taklet dette, og hvordan dette har påvirket livshistorien din. 

E. Personlig ideologi

Nå vil du få noen spørsmål om dine fundamentale oppfatninger og verdier og noen spørsmål om meningen med livet ditt. 

1. Moralske og etiske verdier. Kan du beskrive dine religiøse og åndelige oppfatninger og verdier i livet hvis dette er viktig for deg? Uavhengig av om du er religiøs eller ikke, kan du beskrive din etiske og moralske tilnærming til livet?

2. Politiske og sosiale verdier. Har du et bestemt politisk synspunkt? Finnes det spesielle politiske tema eller saker som du brenner sterkt for? 

3. Endring, utvikling av religiøse og politiske synspunkter. Kan du fortelle historien om hvordan dine religiøse, moralske, politiske syn og verdier har utviklet seg over tid. Har de endret seg på viktige måter. 

4. Enkel verdi. Hva er den aller viktigste verdien for mennesket? 

5. Annet. Er det noe annet du vil fortelle som gjør at jeg får forståelse for dine viktigste fundamentale oppfatninger og verdier om livet og verden, eller din viktigste livsfilosofi? 

F. Tema i livet

Når du ser tilbake på livshistorien din, kapitler, scener og utfordringer, slik den strekker seg tilbake i fortiden og inn i framtiden, kan du se et sentralt tema, eller budskap, eller en ide som går igjen i løpet av hele livshistorien? Hva er det viktigste temaet i din livshistorie? 

G. Reflektsjon

Kan du reflektere over hvordan du syns det var å bli intervjuet? Hva tenkte og følte du i løpet av intervjuet? Hvordan tror du dette intervjuet har påvirket deg? Har du noe annet du vil si om intervjuet? 

Takk for intervjuet!

Analyse og tolkning av livsintervjuet kan gjøres ved å kode hendelsene i livshistorien for temaene agens og intimitet, forsoningssekvenser og kontamineringssekvenser.


Referanseliste:

McAdams, D. P. (2008). Life Story Interview. www.sesp.northwestern.edu/foley

McAdams, D. P. (1997). Guidet Autobiography. www.sesp.northwestern.edu/foley



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar