En undersøkelse som inkluderer både
statiske sider ved personligheten som personlighetstrekk, og dynamiske sider ved personligheten som selvutviklingen, kan gjøres innenfor en helhetlig teoretisk ramme som inkluderer personens personlighetstrekk i Fem Faktor Modellen og tolkning av motivasjonstendensene agens (Selvmestring, Prestasjoner, Styrking og Status) og intimitet (Vennskap/kjærlighet, Dialog, Omsorg, Tilhørighet) innenfor hendelser i personens livshistorie.
Ifølge McCrea & Costa (2008) kan man innenfor en helhetlig ramme også inkludere flere teoretiske perspektiver som er spesielt relevant for oppgavens tema og problemstilling. Et helhetsperspektiv definerer personligheten ved å benytte flere forskjellige teoretiske perspektiver på personligheten (Reber & Reber, 2001: McCrea & Costa, 1995: Murray, 1938). Ved å ta med flere utviklingsperspektiver i tolkningen gir det muligheten til å inkludere flere variabler som har betydning for hele personligheten. For eksempel identitet og selvtillit innenfor psykodynamiske teorier, selvkraften innenfor sosialkognitive teorier, forsterkning innenfor atferdsanalytiske teorier, kulturen og språket innenfor sosialkonstruktivismen og selvaktelsen og ubetinget positiv anerkjennelse innenfor humanistiske teorier. Et helhetlig perspektiv
finner man innenfor teorier om personologi som ble introdusert av Henry Murray i
1938. Nyere teoretiske rammer som er i samsvar med dette er foreslått av
McCrea & Costa (2008), som vektlegger personlighetstrekk, McAdams (2008) som legger vekt på
livshistorier som identitet og Mischel og Shoda (2008) som fokuserer på den sosialkognitive delen
av personligheten. Disse teoretiske rammene inkluderer; Evolusjon, personlighetstrekk, tilpasningskarakteristikker, livshistorien og kultur.
Den mest anvendte teorien om personlighetstrekk er Fem
Faktor Modellen (McCrea & Costa, 2008), Modellen består av fem vide
trekkdimensjoner; Ekstroversjon, Samvittighetsfull, Omgjengelig, Åpen,
Nevrotisisme, og seks mindre fasetter innenfor hvert av disse trekkene. Flere har
kommet frem til modeller med tilsvarende fem trekk. Myer Briggs Type Indikator
består av dimensjonene Avgjørelse – persepsjon (tilsvarende samvittighet), Intuisjon
– Sansning (tilsvarende Åpenhet), Følelser – Tenkning (tilsvarende omgjengelighet),
Ekstroversjon- Introversjon (tilsvarende Ekstroversjon-Introversjon). MBTI
inneholder ikke trekket Nevrotisisme som man finner McCrae & Costas FFM.
Tilpasningskarakteristikker
omfatter blant annet sosialkognitive komponenter som selvforståelsen og forståelsen av andres sinn, tilknytning, emosjonsregulering, selvkontroll, selvkraft, selvtillit, og
emosjonsreglering. Tilpasningskarakteristikker kan også være vaner, roller,
holdninger og ferdigheter. Tilpasningskarakteristikkene bidrar til endring og
utvikling, mens personlighetstrekkene forblir stabile.
Tilpasningskarakteristikkene påvirkes både av personlighetstrekk og av det ytre
miljøet. Tilpasningskarakteristikkene er forholdsvis varige fordi det er karakteristikker,
men hjelper også personen med å tilpasse seg til et miljø som er i stadig
endring. De kommer til uttrykk blant annet gjennom personlighetstrekkenes
mindre fasetter og i mer eller mindre grad gjennom atferd.
Tilpasningskarakteristikker er indre psykiske mønstre som utvikles over tid i
relasjon til omgivelsene (McCrae & Costa, 2008). I livshistoriens hendelser viser
tilpasningskarakteristikkene seg blant annet gjennom motivasjonstendensene
agens og intimitet, som legger grunnlag for utvikling av generativitet i voksen alder. Det viser på den ene siden
motivasjon til uavhengighet, og på den annen siden motivasjon til å knytte seg
til andre. På et psykologisk nivå viser det seg gjennom den sosialkognitive
utviklingen hvor kjernen er forståelsen av en selv og andre.
I følge McCrae & Costa (2008) er informasjon selektivt
representert i selvforståelsen på måter som er i samsvar med personlighetstrekk
og gir en opplevelse av sammenheng i personens liv. McAdams (2008) støtter at
menneskers selvoppfatninger er selektive i sin teori om at mennesker
konstruerer sammenhengende livshistorier. Livshistorien som en del av personens
selvforståelse blir dermed sett på som del av personens
tilpasningskarakteristikk og viser hvordan personen tilpasser seg sine
omgivelser. I følge teorien om livshistorien som identitet danner personen en
identitet ved at det konstrueres sammenhengende livshistorier (McAdams, 2008).
I ungdomsalderen og ung voksen alder begynner individet å konstruere sine liv i
form av historier som integrerer en rekonstruksjon av fortiden og en
forestilling om fremtiden. Nøkkelkomponentene i den fortalte identiteten er
selvdefinerende minner om levende og intense hendelser som representerer ting
som gjentar seg.
Innenfor et helhetsperspektiv studeres hele personligheten i relasjon til flere forskjellige teoretiske perspektiver. McAdams, Diamond,
Mansfield & Aubin (1997) benytter den teoretiske tilnærmingen «psykososial
konstruktivisme» og kombinerer et sosialkonstruktivistisk kulturperspektiv og et psykodynamisk
perspektiv. Det legges vekt på hvordan livshistorien som identitet konstrueres ved hjelp av språket. Den kulturelle konteksten som omgir mennesket påvirker både
personlighetstrekk og tilpasningskarakteristikker, men påvirker aller mest
livshistorien og gir den en form som er i samsvar med kulturens forventninger.
I samsvar med Eriksons (1963; 1968) psykodynamiske perspektiv vil livshistorien
handle om tilknytning og tillit i tidlig barndom, utvikling av kompetanse i
skolealderen, identitet i ungdomsalderen, intimitet i ung voksen alder og
generativitet i voksen alder. I tillegg viser Banduras (1999) teorier hvordan
individuelle forskjeller i personlighet er et resultat av unike erfaringer med
forskjellige situasjoner. I livshistorien viser disse situasjonene seg som
hendelser som er unik for det enkelte individ. Ifølge Bandura (1995) består
også selvforståelsen av begrepet selvkraft som får betydning for selvkontroll i
forhold til blant annet prestasjoner, og utvikling av en oppgaveorientert
uavhengighet (Bandura & Walters, 1963).
Referanser
Bandura, A.
(1995). Exercise of Personal and Collective Efficacy in Changing Societies. I
Bandura, A. ed. (1995). Self-Efficacy in Changing Societies. UK: Cambridge
University Press.
Bandura, A.
(1999). Social Cognitive Theory of Personality. I Pervin, L. A. & John, O.
P. (ed.). Handbook of Personality. Theory and Research. Second Edition. New
York/London: The Guildford Press.
Bandura, A.
& Walters, R. H. (1963). Social learning and personality development. USA:
Holt, Reinhart and Winston.
McAdams, D.
P. (2008). Narratives and the Life Story, i John, Robins og Pervin. Handbook
of Personality. Theory
and Research. New York London: The Guilford Press.
McCrae
& Costa, (2008). The Five Factor Theory of Personality. i John, Robins og
Pervin. Handbook of Personality.
Theory and Research. New York London: The Guioldford Press.
McCrae, R. R. & Costa, T. P. Jr. (1995). Trait explanations in personality psychology. European Journal of
Personality. Vol. 9, 231 – 252.
Mischel, M.
& Shoda, Y. (2008). Toward a unified theory of personality: Integrating
dispositions and processing dynamics
within the cognitive-affective processing system. i John, Robins og
Pervin. Handbook of Personality.
Theory and Research. New York London: The Guilford Press.
McAdams, D.
P., Diamond, A., Mansfield, E., Aubin, E. de. St. (1997). Stories of
commitment; The Psychosocial
Construction of Generative Lives. Journal of Personallity and Social
Psychology, Vol. 72., No. 3, 678-694.
Murray, A. H. (1938). Explorations in personality. USA: Oxford University Press.
Reber, A. S. & Reber, E. S. (2001). The Penguin Dictionary of Psychology. Third Edition. London: Penguin Books.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar