Innledningen består av avhandlingens tema, problemstilling, hensikt, forskningsspørsmål og eventuelle hypoteser. Innledningen går fra det generelle til det spesifikke. Den har en rød tråd frem mot hensikten med studien og forskningsspørsmålet. Innledningen er førsteinntrykket og skal engasjere og vekke leserens interesse slik at man vil fortsette å lese.
Temaet beskriver det generelle området som studeres. Det kan være et historisk tilbakeblikk på temaet; for eksempel ved å vise til filosofier fra antikkens hellas eller problemets historiske røtter, eller slik problemstillingen er knyttet til samfunnet for øvrig.
Problemstillingen og betydningen av den skrives ved å vise til den kunnskapen som allerede finnes om problemet og hvilke kunnskaper som mangler. For å finne fram til det viktigste ved problemstillingen kan man stille spørsmålene; Hvorfor er det behov for å gjøre denne studien? Hvilke problemer gjør denne studien viktig? Problemstillingen gir en oversikt over studien. Den gir bakgrunnen for begrepene, hensikten og forskningsspørsmålet. Den teoretiske og begrepsmessige bakgrunnen avgrenser og lager en ramme til studien. Den viser til noe av litteraturen i studien, men ikke alt. Den konkluderer med hvilke kunnskaper som mangler innenfor problemstillingen og hva vi ønsker å vit om temaet. Det kan begrunnes med at det er forsket lite på dette tidligere, forskningen er upålitelig, eller at den tidligere forkningen gir motsigende resultater. Det skal overbevise leseren om at det er behov for å gjøre studien.
Hensikten følger logisk etter beskrivelsen av temaet og problemstillingen. Hensikten kan skrives med en enkel setning eller et lite avsnitt og beskriver nøyaktig hva du prøver å finne ut.
Forskningsspørsmålene eller hypotesene utgjør ledetråder for undersøkelsen og presentasjonen av resultatene. Forskningsspørsmålet inneholder klare begreper, viser om studien er deskreptiv, leter etter sammenhenger eller forskjeller, stiller åpne spørsmål (ikke ja/nei spørsmål), og begynner ikke med hvordan eller hvorfor.
Når man skal skrive en fri doktorgradsavhandling kan det være en utfordringer å velge forskningsmetode. Bloggen viser hvordan jeg skrev en fri doktorgradsavhandling i psykologi, og hvilke forskningsmetoder jeg benyttet. Jeg tolket to livshistorier med sosial tilbaketrekning som hovedtema. Selv om min avhandling ble underkjent, kan man kanskje lære noe av mine feil. Her blogger jeg videre om kvalitativ metode og hvordan det kan kombineres med kvantitativ metode.
Informasjonssider
- Start
- Fri doktorgrad
- Avhandlingsformer
- Finn et gjennomførbart forskningsprosjekt
- Kvantitativ eller Kvalitativ metode
- Grunnforskning og Anvendt forskning
- Prosjektbeskrivelse
- Tidsplan
- Utforskende, Deskriptiv, Forklarende, Prediktiv og Sammenlignende forskning
- Kvalitative datainnsamlingsmetoder
- Kvantitative datainnsamlingsmetoder
- Utvalg
- Statistikk i forskning på psykologiske variabler
- Validitet og Reliabilitet
- Litteraturoversikt
- Oppbygning av avhandlingen
- Skrive avhandling
- Hensikt
- Innledning
- Personologi - Et helhetsperspektiv
- Personlighet
- Et utviklingsperspektiv
- Livshistorie
- Livshistorieintervjuet
- Analyse av livshistorien
- Tolkning av livshistorien
- Generativitet
- Imago
- Historieformer
- Livshistoriens emosjonelle fortellertone
- Personlighetstrekk relatert til Livshistorien
- Agens og Intimitet
- Korrelasjonskoeffisienten
- Interaksjoner
- Signifikans
- Avslutning
- Foredrag
- Anerkjennelse
- Sidetall
- Sammendrag
- Merknader
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Si din mening, eller still spørsmål om innlegget her.