Etter at det er klart hva temaet og problemstillingen i oppgaven skal være, skrives hensikten med undersøkelsen. Hensikten skrives vanligvis i en enkelt setning, og forteller nøyaktig hva undersøkelsen prøver å finne ut. Det er den viktigste påstanden i hele forskningsprosjektet og presenteres klart og spesifikt. Hensikten inneholder de viktigste begrepene, eller parameterne i undersøkelsen. Hensikten setter på den måten en avgrensing for undersøkelsen. Ifølge Marshall & Gretchen (2006) viser hensikten med undersøkelsen om den er utforskende, deskriptiv, forklarende eller prediktiv. Ifølge Roberts (2010) viser hensikten om undersøkelsen benytter en deskriptiv/beskrivende studie, en relasjonsstudie, en sammenlignende studie, en kombinasjon av en sammenlignende og relasjonsstudie, eller en kombinasjon av en deskriptiv og en sammenlignede studie (Robert, 2010). Hensikten er mer generell enn forskningsspørsmålene/hypotesene som spesifiserer begrepene i undersøkelsen i enda større grad enn hensikten. Ifølge Marshall & Gretchen (2006) er det spesielt viktig å finne ut om hensikten med undersøkelsen er utforskende og deskriptiv hvis man skal gjøre kvalitativ forskning.
Marshall, G. & Rossman G. B. (2006). Designing qualitative research. 4. Edition. Kapittel 3. The how of the study: Building the research. S 51 - 93. London. New Dehli: Sage Publications.
Roberts, C. M. (2010). The Dissertation Journey. A Practical and Comprehensive Guide to Planning, Writing, and Defending Your Dissertation. Second Edition. California: Corwin. A Sage Company.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Si din mening, eller still spørsmål om innlegget her.