Historieformer

Komedie, Tragedie, Romanse, Ironi


I følge McAdams (1988) er alle historier som alle andre historier, ved at de identifiseres som medlemmer av sjangeren historier. Alle historier er også helt ulik alle andre historier ved at de viser noe unikt som ikke finnes i noen andre historier. For det tredje har alle historier også noe til felles med noen andre historier og likhetene blant disse historiene gjør at de kan arrangeres i grupper. McAdams (1988; 1993) beskriver fire fundamentale historieformer; komedie, romanse, tragedie og ironi. Makt og intimitetsmotivasjon knyttes til de ulike former for historier. Komedien bringer sammen mennesker, bidrar til lykke og stabilitet og handler hovedsakelig om intimitet. I Romansen og Tragedien på den annen side er agens fremtredende, og beskriver ekstraordinære hovedpersoner som er i duell med verden rundt, kommer seirende ut av romansen, og beseiret ut av tragedien. Man finner ingen rene historieformer i noen livshistorier, men en unik blanding. Hver historie kan være en sammensetning av to eller flere av historieformene, eller en ren manifestasjon av en av historieformene. Hver enkelt historieform korresponderer med en av de fire årstidene. Som våren bringer komedien med seg en følelse av at verden starter på nytt igjen og at ting kommer til å bli bra. Romansen er historieformen som ligner på årstiden sommer, og inneholder seier og jakten på lidenskapen. Tragedien er historieformen som kan sammenlignes med høsten, og handler om perioder med nedgang og død. Den ironiske historien inneholder hendelser som kan sammenlignes med den mørke årstiden vinter. I barnets tidligste erfaringer i forhold til tilknytning og differensiering legges grunnlaget for måte å oppleve verden på og forståelsen for andres intensjoner.

Referanser: 


McAdams, D. P. (1988). Power, intimacy and the life story. Personological inquiries into identity. New York London: The Guilford Press.

McAdams, D. P. (1993). The stories we live by. Personal myths and the making of the self. New York London: The Guilford Press.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar