En
livshistorie kan kodes for Forsoningssekvenser", Kontamineringssekvenser, Agens, Intimitet, Generell emosjonell tone, Spesifikk emosjonell tone, Differensiering og Strukturell kompleksitet, og
"Generativitet". Grunnlaget for analysen er hendelser i
livshistorien, eller nøkkelscener som kan hentes inn ved hjelp av et livshistorieintervju.
Koding
av Forsoningssekvenser i livshistorien
En
forsoningssekvens er en spesiell måte å fortelle på som viser seg i
livshistoriens nøkkelhendelser. I en forsoningssekvens fører en spesielt dårlig
eller emosjonelt negativ hendelse eller tilstand til et bra eller emosjonelt
positivt resultat. Den negative tilstanden berges av det positive som følger.
Hver enkelt hendelse i livshistorien kodes som helhet og skåringsenheten er på
den måten slik en hel hendelse fortelles. Ved skåring av forsoningssekvenser i
hendelsene leter man etter fire tematiske kategorier; 1. Forsoningsbilder, 2.
Forbedret agens, 3. Forbedret intimitet, 4. Ultimate anliggender. Hovedtesten
ved skåring av forsoningssekvenser er å avgjøre om det finnes forsoningsbilder
i hendelsene. Et forsoningsbilde karakteriseres essensielt av en bevegelse i
historien fra en negativ til en positiv scene i hendelsen. I en
forsoningssekvens trenger ikke en negativ hendelse forårsake den positive
hendelsen som følger, men den positive hendelsen kan også bare følge rett etter
den negative hendelsen. Et forsoningsbilde kan innebære ofring hvor man holder
ut en negativ scene i vente på det positive som følger, bedring som når en
person oppnår en positiv tilstand etter å ha mistet den, vekst som når en
negativ erfaring fører til psykologisk eller sosial vekst, selvaktualisering,
styrke eller selvstendighet, læring hvor en negativ hendelse fører til mer
kunnskap, eller generell forbedring. Hvis hendelsen består hovedtesten og
inneholder bruk av forsoningsbilder, får den skåren +1 og man fortsetter å lete
etter tilstedeværelsen eller fravær av underkategoriene; forbedret agens,
forbedret intimitet, eller ultimate anliggender i samme hendelse. Hvis
hendelsen ikke inneholder forsoningsbilder gis den skåren 0 og det blir ikke
gjort noen videre skåring på underkategoriene på denne hendelsen og koderen
beveger seg til neste hendelse. Hendelsene som inneholder en forsoningssekvens
gis i tillegg skåren +1 for forbedret agens hvis omformingen fra negativ til
positiv i forsoningssekvensen fører til ytterligere forbedring i personens
makt, som bedre selvtillit, selvkraft, personlige beslutninger og innsikt i
egen identitet.Det gis ytterligere en tilleggsskåre på +1 hvis omformingen fra
negativ til positiv i hendelsen fører til forbedret intimitet med forbedring av
personlige relasjoner som kjærlighet, vennskap, familiebånd, eller lignende.
Hvis omformingen fra negativ til positiv involverer konfrontasjon med
fundamentale, eksistensielle temaer gis det også skåren +1 for underkategorien
ultimate anliggender. Til slutt legger koderen sammen skårene på
forsoningsbilder og underkategoriene for hver hendelse. Skårene for hver enkelt
hendelse kan dermed være fra 0-4. Den totale skåren på forsoningssekvenser er
summen av skårene for hver hendelse (www.sesp.northwestern.edu/foley/).
Koding
av Kontamineringssekvenser
I
en kontamineringssekvens går en god eller positiv tilstand eller scene over til
en negativ tilstand i hendelsen. Det som var godt eller akseptabelt blir
kontaminert eller ødelagt. Positive affekter gir etter for negative effekter
slik at det negative ødelegger eller visker ut effektene av det positive som
var der fra før. Kontamineringssekvenser kan bygges opp til et kjerneskript som
gjentar seg senere i livet. Kjerneskript
inneholder ødeleggende sekvenser som blir vedvarende og man klarer ikke å endre
på det. Hver gang noe positivt skjer, etterfølges den av en negativ scene. Den
positive hendelsen må skje før den negative hendelsen i tid, men det behøver
ikke være en årsakssammenheng mellom scenene. Hendelsene kodes ved å gi skåren
+1 for tilstedeværelsen av kontamineringssekvenser. Bare en
kontamineringssekvens skåres for hver hendelse. Fravær av
kontamineringssekvenser gis skåren 0. Disse er de eneste skårene som benyttes
for kontamineringssekvenser i livshistoriens hendelser (www.sesp.northwestern.edu/foley/).
Koding
av Agens og Intimitet
Menneskers
livshistorier kan være forskjellige med hensyn til hvor fremtredende temaene
makt og intimitet er. Ved hjelp av kodingssystemet letes det etter temaene makt
og intimitet i livshistorien hendelser slik som for eksempel høydepunkt,
lavpunkt, vendepunkt og tidligste minne. Basert på tidligere forskning og
litteratur om motivasjon og mellommenneskelig samhandling foreslår McAdams,
Hoffmann og Mansfield (1996) åtte sentrale tema innenfor makt og intimitet.
Fire temaer under makt; Selvmestring, Status, Prestasjoner og
Empowerment/Styrking, og fire temaer under intimitet; Kjærlighet/Vennskap,
Dialog, Omsorg og Fellesskap. Ved analyse av livshistorien kodes hver
kjernehendelse for tilstedeværelsen og fravær av disse åtte temaene. 1.
Selvmestring: Personen prøver å mestre, oppnå kontroll, utvide og perfeksjonere
selvet og klarer det. Personen blir i stand til å styrke selvet, vokser og blir
klokere eller mer handlekraftig i sin verden. For eksempel når personen blir
mer selvbevisst, får bedre selvforståelse og større innsikt i egen identitet.
Personen forbedrer sin selvkontroll i forhold til egen skjebne. 2. Status/Seier: Personen oppnår høyere status,
anerkjennelse eller ære. Som del av dette er det alltid en relasjonell eller
konkurrerende kontekst. 3. Prestasjoner/Ansvar: Personen føler seg stolt,
selvsikker, mestrende, fullendt eller vellykket i møte med utfordringer eller
overvinnelsen av viktige hindringer innenfor instrumentelle prestasjoner i
livet. Personen tar ansvar for andre mennesker og roller som krever at personen
bestemmer over ting eller mennesker. 4. Empowerment/Styrking: Personen bygges
opp, forbedres, frigjøres, beæres, utvides, forhøyes, lærer noe gjennom sin
forbindelse med noen eller noe som er større enn en selv eller har større makt
enn en selv. Det kan være Gud, naturen, kosmos, krefter i universet eller en
innflytelsesrik lærer, mentor, minister, terapeut, forelder, besteforelder,
eller autoritetsfigur som gir kritisk assistanse eller veiledning for
individet. Temaer under intimitet er; 5. Kjærlighet/Vennskap: Hovedpersonen
erfarer en forbedring i erotisk kjærlighet eller vennskap i relasjon til et
annet menneske. Det handler om vennskap og kjærlighet mellom likesinnede, som i
heteroseksuelle eller homoseksuelle relasjoner, så vel som platonsk vennskap
mellom motsatte kjønn. 6. Dialog: Personen erfarer en gjensidig
ikke-instrumentell form for kommunikasjon med en annen person eller med en
gruppe mennesker. 7. Omsorg/Hjelp: Personen gir omsorg, hjelp, støtte, terapi
til en annen person, skaffer til veie fysisk, materiell, sosial, eller
emosjonell velferd eller velvære for et annet menneske. 8. Enhet/Fellesskap: Personen erfarer en
følelse av enhet, helhet, harmoni, synkronitet, fellesskap, lydighet,
tilhørighet, solidaritet med en gruppe mennesker, et samfunn eller til og med
hele menneskeheten.
Koderen
bestemmer om hendelsene i livshistorien inneholder bevis på hvert av de 8
temaene. Hvis det finnes bevis for eksistensen av temaene gis skåren +1 for
hvert enkelt tema. Hvis det ikke finnes bevis for temaet gis skåren 0 i
hendelsen. Et tema skårer bare en gang per hendelse. Koderen er forsiktig med å
gi poeng for mer enn det som uttrykkes bokstavelig. Skårene på hvert tema
oppsummeres under makt og intimitet for hver episode. Den høyeste mulige skåren
for makt og intimitet i hver episode er derfor 4. To uavhengige kodere skårer
hver hendelse og deretter kalkuleres korrelasjonskoeffisienter for å bestemme
interskårerreliabilitet. Reliabilitet beregnes for hvert av de fire temaene
innenfor makt og intimitet og for den totale skåren på makt og intimitet
(www.sesp.northwestern.edu/foley/).
Koding av Generell Emosjonell Tone
Koding av Generativitet
Det skilles mellom motivasjon til generativitet som (målt med Loyola Generativity Scale), og generative handlinger (målt med Generativ Behavior Checklist). Det er blitt funnet en signifikant sammenheng mellom skårer på LGS, summen av en liste med generative handlinger (GBC), og totale skårer på generative temaer i livshistoriens hendelser (McAdams & Aubin, 1992). Det vil si at testene viser indre konsistens eller også kalt begrepsvaliditet.
Referanser
Koding av Generell Emosjonell Tone
Den
emosjonelle tonen i livshistorien viser en generell emosjonell tone for hele
livshistorien. Emosjonell tone i livshistorien kan kodes på en skala fra 1-5.
Hver kjernehendelse, inkludert høydpunkt, lavpunkt, vendepunkt, kodes for emosjonell
tone. Det rettes spesiell oppmerksomhet mot om hendelsen har en lykkelig slutt.
1 indikerer en ekstremt negativ slutt, veldig ulykkelig historie; 2 indikerer
en litt negativ slutt, en generelt ulykkelig historie; 3 indikerer en blandet
eller nøytral eller ubestemmelig slutt, verken lykkelig eller ulykkelig
historie, 4; indikerer en positiv slutt, generelt lykkelig historie, 5;
indikerer en velig positiv slutt, ekstremt lykkelig historie (McAdams,
Reynolds, Lewis, Patten & Bowman, 2001).
Koding av Spesifikke Emosjoner
Emosjonell tone kan også kode ved
at hendelsene i livshistorien vurderes for tilstedeværelse (1) eller fravær av
(0) to distinktive positive affekter (glede og spenning/interesse), og fire
distinktive negative affekter (stress/tristhet, redsel/engstelse, sinne og skam
(McAdams, Diamond, Mansfield & Aubin (1997).
Koding av strukturell kompleksitet
Historiens kompleksitet vurderes
ved å kode for differensiering i livshistoriens hendelser. Historien kodes for
differensiering ved å vurdere i hvor stor grad forfatter inkorporerer flere
synspunkter (perspektivtakning), blandet motivasjon; har mange grunner for å
gjøre en ting, flere motiver, komplekse emosjonelle reaksjoner, motsatte
emosjoner i samme hendelse, og motstridende aspekter ved selvet.
Historiens differensiering måles
med en fem punkts skala. 1. ingen differensiering, 2, noe differensiering, 3.
to eller flere klare differensierte synspunkter, to eller flere
motivasjonskilder i konflikt, to eller flere emosjonelle tilstander i konflikt,
eller to atskilte aspekter ved selvet, 4. indikerer et forsøk på, delvis eller
uten suksess, å løse eller integrere to eller flere perspektiver, motivasjon,
emosjonelle tilstander, eller aspekter ved selvet, 5. indikerer en vellykket
eller harmonisk forsøk på å integrere differensierte perspektiver, motivasjon,
tilstander, eller selvaspekter (McAdams, Anyidoho, Brown, Huang, Kaplan, Machado (2004).
Forskning har vist at livshistoriens kompleksitet henger sammen med blant annet personens uavhengighet og egoutvikling (Loevinger, 1979).
Koding av Generativitet
Det skilles mellom motivasjon til generativitet som (målt med Loyola Generativity Scale), og generative handlinger (målt med Generativ Behavior Checklist). Det er blitt funnet en signifikant sammenheng mellom skårer på LGS, summen av en liste med generative handlinger (GBC), og totale skårer på generative temaer i livshistoriens hendelser (McAdams & Aubin, 1992). Det vil si at testene viser indre konsistens eller også kalt begrepsvaliditet.
Loyola Generativity Scale
Ved hjelp av Loyola
generativitetsskala skåres generativitet som et mål på personens omtanke for
andre eller ønske om å være generativ. For hver av 20 påstander indikeres hvor
ofte påstanden appellerer til subjektet i undersøkelsen, ved å markere enten 0,
1, 2, eller 3 ved påstanden. For eksempel; «Jeg prøver å lære bort mine
kunnskaper til andre», «Jeg pleier ikke å melde meg frivillig til
veldedighetsarbeid», «Jeg føler at mine bidrag kommer til å vedvare etter at
jeg dør», «Jeg føler at jeg ikke bidratt med noe av verdi for andre» (www.sesp.northwestern.edu/foley/).
Generativity Behavior Checklist
Generative Behavior Checklist
(GBC) benyttes for å måle utførelser av virkelige generative handlinger
(McAdams & Aubin, 1992; McAdams, m. fl. 1998). Testen består av en liste
med 50 setninger som beskriver spesifikke handlinger. For eksempel; «Var
rollemodell for en ung person», «Lærte noen om rett og galt», «Leste en
historie for et barn», «Gjorde frivillighetsarbeid for en veldedig
organisasjon», «Gav penger til veldedighet». For hver av handlingene blir
subjektet bedt om å oppgi følgende skårer; «Skriv 0 foran setningen hvis du
ikke har utført denne handlingen i løpet av de siste to månedene», «Skriv 1
foran setningen hvis du har utført handlingen en gang i løpet av de siste to
månedene», «Skriv 2 foran setningen hvis du har utført handlingen mer enn en
gang i løpet av de siste to månedene».
Koding av generative temaer i livshistoriens hendelser
For hver hendelse bestemmes tilstedeværelsen (1) eller fravær (0) av generative temaer.
1. Produktivitet. Hendelsen refererer til å skape et nytt produkt, sette i gang et prosjekt, komme med nye ideer. Det kan referere til en handling eller et ønske om å gjøre det. For eksempel å publisere en bok, eller starte egen forretning.
2. Opprettholdelse. Personen bruker krefter på å holde ved like et produkt, prosjekt eller en tradisjon.
3. Ofring. Personen gir noe, eller viser et ønske om å gi noe av seg selv, eller sitt produkt (Penger eller kunnskap). For eksempel å gjøre noe for andre på bekostning av seg selv.
4. Neste generasjon. Det refereres til et hensiktsmessig eller positivt samarbeid med et individ eller gruppe individer blant den yngre generasjonen. For eksempel å ta med seg sin søsters barn på bowling.
5. Symbolsk udødelighet. Det refereres til å etterlate seg en arv, ha en varig innflytelse, eller lage et produkt som vil leve videre etter en selv er gått bort. For eksempel lærer man bort ting til den yngre generasjon nå fordi de kommer til å ta vare på planeten vår etter oss.
Skårene oppsummeres på tvers av temaer og hendelser for hvert subjekt, for å oppnå en total generativitetsskåre for hver livshistorie. Interrater reliabilitet mellom to rateres totale skårer regnes ut.
Interrater-reliabilitet
To kodere kan gjøre alle analysene for å kunne teste interrater-reliabiliteten og beregne korrelasjonskoeffisienten.
For hver hendelse bestemmes tilstedeværelsen (1) eller fravær (0) av generative temaer.
1. Produktivitet. Hendelsen refererer til å skape et nytt produkt, sette i gang et prosjekt, komme med nye ideer. Det kan referere til en handling eller et ønske om å gjøre det. For eksempel å publisere en bok, eller starte egen forretning.
2. Opprettholdelse. Personen bruker krefter på å holde ved like et produkt, prosjekt eller en tradisjon.
3. Ofring. Personen gir noe, eller viser et ønske om å gi noe av seg selv, eller sitt produkt (Penger eller kunnskap). For eksempel å gjøre noe for andre på bekostning av seg selv.
4. Neste generasjon. Det refereres til et hensiktsmessig eller positivt samarbeid med et individ eller gruppe individer blant den yngre generasjonen. For eksempel å ta med seg sin søsters barn på bowling.
5. Symbolsk udødelighet. Det refereres til å etterlate seg en arv, ha en varig innflytelse, eller lage et produkt som vil leve videre etter en selv er gått bort. For eksempel lærer man bort ting til den yngre generasjon nå fordi de kommer til å ta vare på planeten vår etter oss.
Skårene oppsummeres på tvers av temaer og hendelser for hvert subjekt, for å oppnå en total generativitetsskåre for hver livshistorie. Interrater reliabilitet mellom to rateres totale skårer regnes ut.
Interrater-reliabilitet
To kodere kan gjøre alle analysene for å kunne teste interrater-reliabiliteten og beregne korrelasjonskoeffisienten.
Referanser
Loevinger. J. (1976). Ego Development. First
edition. San Francisco. Washington. London: Jossey Bass Publishers.
McAdams, D. P., Anyidoho, N. A., Brown, C.,
Huang, Y. T., Kaplan, B., Machado, M. A. (2004). Traits and Stories: Links
Between Dispositional and Narrative Features of personality. Journal of
Personality. 72:4, August. Blackwell Publishing.
McAdams, D. P., Diamond, A., Mansfield, E.,
Aubin, E. de St. (1997). Stories of commitment: The Psychosocial Construction
of Generative Lives. Journal of Personality and Social Psychology. Vol. 72, No.
3, 678-694
McAdams, D. P., Reynolds, J., Lewis, M.,
Patten, A. H., & Bowman, P. J. (2001). When bad things turn good and good
things turn bad: Sequences of Redemption and Contamination in Life Narrative
and their Relation to Psychosocial Adaptation in Midlife Adults and in
Students. Personality and Social Psychology Bulletin. 27: 474. Sage
Publications. DOI: 10.1177/0146167201274008
McAdams, D. P. & de St. Aubin, E. (1992). A
theory of generativity and its assessment through self-reports, behavioral acts
and narrative themes in in autobiography. Journal of personality and social
psychology. Vol. 62. Nr. 6. 1003 – 1015.
Erikson, E. H. (1950/1963). Childhood and
Society. New York/London: W. W. Norton & Company.
Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and
Crisis. New York. London: W. W. Norton & Company.
McAdams, D. P, Hoffmann, B. J., Mansfield, E.
D., Day, R. (1996). Themes of Agency and Communion in Significant
Autobiographical Scenes. Journal of Personality. 64:2
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar