Blant mange andre aspekter inkluderer livshistorien også en
egen fortellertone. Allerede i forbindelse med den tidligste tilknytningen i relasjonen
mellom spedbarnet og foreldre overføres en pessimisme eller optimisme som påvirker
den emosjonelle tonen man viser i livshistorien i voksen alder (McAdams, 1993). Konstruksjonen av en livshistorie og dannelsen av en identitet starter i ungdomsalderen, men årene i barndommen gir noe av det
viktigste grunnlaget for denne utviklingen. De to første årene av
livet fører til en ubevisst forståelse av vår identitet som påvirker
fortellertonen i historien. Det er i forbindelse med tilknytningen i de første
leveårene at barn utvikler sin første fornemmelse av tillit versus mistillit
(Erikson, 1963). Foreldre og barn gir respons til hverandre og prøver å matche og tone seg
inn til hverandres emosjonelle tilstander. Gjennom affektiv inntoning får barn
en bedre forståelse for egen og andre emosjonelle tilstander (Stern, 1985).
Den viktigste relasjonen mellom en personlig myte i voksen
alder og de to første årene av livet kan uttrykkes i det vi kaller
fortellertone (McAdams, 1993). Mens noen historier utstråler optimisme og håp, ledes andre
historier av språkbruk som mistillit og tilbakeholdenhet. Trygg tilknytning
forsterker en optimistisk fortellertone og styrker troen på at når man prøver å
gjøre noe vil man til slutt klare å oppnå dette. Det viser at man stoler på
sine omgivelser, at man har en oppfattelse av verden som forutsigbar, kjent og god.
Trygg tilknytning skaper mindre håp og en mer pessimistisk fortellertone. Det
viser at mennesker ikke forventer å få de ønsker seg, at de oppfatter verden
som uforutsigbar og en forventning om at historien får en negativ slutt.
En historie kan være optimistisk fordi optimistiske ting
skjer eller fordi personen øyner håp om at ting kommer til å bli bedre. På
samme måten kan en historie være pessimistisk fordi flere uheldigheter oppstår
eller fordi fortelleren har et negativt perspektiv på ting som skjer. En fortellertone viser personens tillit til andre mennesker
og en tro på at verden kan være god og at en selv kan være mer eller mindre
trygg innenfor denne verden. Tilliten
til andre mennesker kan likevel endres i løpet av livet. Hendelser og
endringer i løpet av utviklingen kan påvirke i hvor stor grad vi tilegner oss
et håpefullt syn på livet. Den tidligste erfaringene får likevel størst
betydning for utvikling av en trygg tilknytning (McAdams, 1993).
Referanser:
Erikson,
E. H. (1950/1963). Childhood and Society.
New York/London: W. W. Norton & Company.
McAdams,
D. P. (1993). The stories we live by. Personal myths and the making of the
self. New York and London: The Guilford Press.
Stern,
D. N. (1985). The interpersonal world of the infant. A view from psychoanalysis
and developmental psychology. London: Karnac Books.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar