Nå har jeg lært meg forelesningen utenat og har prøvd å si den høyt for meg selv et par ganger uten å se i notater. Første del tok akkurat 46 minutter, men vil bli et minutt kortere med litt mindre nøling. Har ikke helt lært meg å si implikasjonene ved slutten av forelesningens andre del, men den tok 35 min og da har jeg beregnet ti minutter til spørsmål fra salen. Det er kanskje nok med fem, så jeg får utbrodere implikasjonene litt mer.
Når man skal skrive en fri doktorgradsavhandling kan det være en utfordringer å velge forskningsmetode. Bloggen viser hvordan jeg skrev en fri doktorgradsavhandling i psykologi, og hvilke forskningsmetoder jeg benyttet. Jeg tolket to livshistorier med sosial tilbaketrekning som hovedtema. Selv om min avhandling ble underkjent, kan man kanskje lære noe av mine feil. Her blogger jeg videre om kvalitativ metode og hvordan det kan kombineres med kvantitativ metode.
Informasjonssider
- Start
- Fri doktorgrad
- Avhandlingsformer
- Finn et gjennomførbart forskningsprosjekt
- Kvantitativ eller Kvalitativ metode
- Grunnforskning og Anvendt forskning
- Prosjektbeskrivelse
- Tidsplan
- Utforskende, Deskriptiv, Forklarende, Prediktiv og Sammenlignende forskning
- Kvalitative datainnsamlingsmetoder
- Kvantitative datainnsamlingsmetoder
- Utvalg
- Statistikk i forskning på psykologiske variabler
- Validitet og Reliabilitet
- Litteraturoversikt
- Oppbygning av avhandlingen
- Skrive avhandling
- Hensikt
- Innledning
- Personologi - Et helhetsperspektiv
- Personlighet
- Et utviklingsperspektiv
- Livshistorie
- Livshistorieintervjuet
- Analyse av livshistorien
- Tolkning av livshistorien
- Generativitet
- Imago
- Historieformer
- Livshistoriens emosjonelle fortellertone
- Personlighetstrekk relatert til Livshistorien
- Agens og Intimitet
- Korrelasjonskoeffisienten
- Interaksjoner
- Signifikans
- Avslutning
- Foredrag
- Anerkjennelse
- Sidetall
- Sammendrag
- Merknader
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Si din mening, eller still spørsmål om innlegget her.