fredag 23. februar 2018

Forelesning

Siden jeg har liten erfaring med å holde foredrag må jeg øve mye på det. Etter å ha lært meg selve innholdet i det jeg skal si, har jeg begynt å tenke på høyden på stemmen, tonefall og kroppsspråk. Høyden på stemmen får jeg opp ved å trekke pusten og snakke på utpust. Nå får jeg sikkert god hjelp fra mikrofon og høytalere for de fleste auditorium på universitetet er jo forholdsvis store. Prøver å tenke at det jeg sies skal høres av noen ute i gangen. Tonefallet ble litt høyt og i samme duren, så nå prøver jeg å legge stemmeleiet litt ned slik at at stemmen blir mørkere. Det føltes mer behagelig ut og jeg tror jeg også blir mer behagelig å høre på. Kroppsspråk og gestikulering er jo ikke det nordmenn er mest kjent for. Jeg har ingen erfaring med at kroppen min har sagt noen ting. Jeg jobber litt med det. Har sett på hvordan andre gjør. Noen holder hendene i lommen, andre står bak talerstolen, og værdamene for eksempel holder ofte hendene forann på magen. Tenker jeg vil veksle mellom lommene, magen, i siden og bak på ryggen. Ellers er det mulig å gestikulere høyt, lavt, stort, bredt, osv. Merket at jeg var litt anspent og ved å riste litt løs og holde hendene i lommen ser jeg roligere ut. Vanskelig å snakke og gå frem og tilbake samtidig. Kanskje man kan flytte seg litt frem og til siden mens man trekker pusten før neste setning. Blikk kontakt med enkelte i salen skal være bra både for egen ro og kommunikasjon med publikum, men det får man ikke øvd på. Uansett om  stemmeleie og kroppsspråk blir godt lagt merke til, er det innholdet og det at man skal lære bort noe til andre som er hovedfokuset.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar