torsdag 8. februar 2018

Forelesningen ferdig laget

Nå har jeg laget ferdig en forelesning som varer i to ganger førtifem minutter, minus ti minutter på slutten av forelesningen som jeg har satt av til å svare på eventuelle spørsmål. Jeg har opplevd at lærere har blitt sint når jeg har stilt spørsmål (Ikke universitetet). Kanskje de føler seg kritisert for ikke å ha undervist bra nok, eller er redd for at de ikke kan svare på spørsmålet. Jeg ble "truet" med bank; skal vi ta det på gangen! Da svarte jeg; "nei, vi kan bare ta det her inne". Jeg tror det er et pluss at man åpner opp for dialog og diskusjoner, fordi spørsmål og diskusjoner er viktig for læringen og det gjør studentene litt mer aktivt med på forelesningen, så de får notere seg spørsmål underveis i forelesningen. Nå dreier det seg jo om filosofi, og det er sjeldent et sikkert svar på noe. Når jeg spurte foreleser om noe, fikk jeg svaret; "nå kan du lure nå". Nesten samme svaret som fra faren min når jeg spurte; "hvorfor det" (kor dæ høve?). Da svarte han; «høve dett står på heisjen». I alle fall skal jeg prøve å ta imot spørsmålene med et smil og svare så godt jeg kan.

Nå er det bare å pugge utenat forelesningen, for jeg stoler ikke på å bare følge noen stikkord og snakke fritt rundt dem, for da kan det hende at det blir mye utenomsnakk. I så fall må jeg pugge utenat noe rundt enkelte stikkord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar