onsdag 10. januar 2018

Da er jeg sånn halvveis ferdig med et foredrag, men ikke helt ferdig med oppsummeringen og avslutningen i avhandlingen.

Har lest reglementene for innlevering av oppgaven til universitetet og skrevet en søknad om å få fremstille doktorgradsavhandlingen for dr.philos.-graden, men har ikke sendt den inn enda. Et eksemplar av doktorgradsavhandlingen skal legges ved søknaden og sendes til fakultet på universitetet. Vet ikke sikkert om den skal sendes i posten eller på epost, så det må jeg spørre om. Lurer også på om jeg skal sende fem eksemplarer til psykologisk institutt. Da må jeg finne et kopisenter som kan hjelpe meg med det, for jeg har erfaring med at min kopiering kan bli både skakk og skeiv, i alle fall hvis jeg har det travelt. Disse må jo nødvendigvis sendes i posten. I siste liten har ofte vært representativt for hvordan jeg er, men kommer ofte i god tid i forveien på grunn av erfaringer med det.

I følge reglementene stod det nevnt at forelesningene, som er en del av eksamen i en fri doktorgrad skal teste mine evner til å holde et foredrag utenom emnet i doktorgraden. Nå har jeg brukt noen dager på å lage en forelesning om emnet i selve doktorgradsavhandlingen, med presentasjon av egne forskningsresultater. Det er mulig at det er feil, så jeg må også spørre om emnet på forelesningen skal være noe helt annet enn det jeg har forsket på i doktorgradsavhandlingen. Det var uansett nyttig fordi jeg fikk oppsummert avhandlingen en gang til, slik at jeg nå kan gjøre konklusjonene i avslutningen litt bedre.

Forelesningene kan man faktisk få et forsøk til på hvis man stryker, og det kan man også på disputasen hvor man skal forsvarer avhandlingen. Man kan faktisk også få korrigere avhandlingen en gang hvis den ikke blir godkjent ved første innlevering.

Nå har jeg hatt mareritt to ganger om at jeg fikk beskjed helt uventet om at jeg skulle holde foredrag, og så hadde jeg ikke forberedt med, og ikke visste jeg hvor forelesningssalen var, så jeg lette og lette, og opp i alt så kastet jeg bort veska mi. Den var rød, og veldig fin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar