mandag 12. juni 2017

Våknet i dag og visste hva jeg skulle skrive om. Syns jeg hadde sovet i lengste laget, men så lenge jeg har drømt om hva jeg skulle skrive er det ikke så farlig. Fikk skrevet en overgang mellom det viktigste skillet i oppgaven; fra et biologisk trekkperspektiv til tilpasningskarakteristikker. Overgangen sier litt om hva jeg har skrevet om i avsnittet foran, og hva avsnittet under handler om. I tillegg det jeg drømte om; en innledningen til tilpasningskarakteristikkene, som har plaget meg en god stund. Jeg har lest og oppsummert William James kapittel om selvet, og definert Jeg og Meg, og hvordan man kan skille mellom om en personlig og sosial identitet, så dette ville jeg med, men det passet ikke inn under noen av de teoretiske perspektivene; evolusjon, trekkperspketiv, temperamentsperspektiv, atferdsanalyse, sosial kognitiv, psykoanalytisk eller et kulturperspektiv. Så da har jeg funnet ut at det passer som innledning til tilpasningskarakteristikkene, siden de sosialkognitive egenskapene, med forståelsen av en selv og den andre, og tilpasningskarakteristikker er mer eller mindre det samme, pluss atferd/objektiv biografi i McCrae & Costas og McAdams modeller om hele personligheten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar