tirsdag 30. mai 2017

Har lagt til det meste av teorier om livshistorien i litteraturoversikten. Livshistorien har også en del som kalles tilpasningskarakteristikker. Det er det de kaller motivasjonen til personene i livshistorien og deles inn i temaene intimitet (vennskap og kjærlighet, omsorg, dialog og tilhørighet) og makt (selvmestring, status, prestasjoner og styrking). Disse venter jeg med å redigere, fordi jeg også har en annen del i litteraturoversikten som jeg kaller tilpasningskarakteristikker. Det er mer generelle teoretiske perspektiver som psykoanalysen, sosialkognitive teorier, og atferdsanalytiske teorier. Disse perspektivene handler jo for det meste om tilknytning og relasjoner, hvordan man blir selvstendige, og prestasjoner, med andre ord, intimitet og makt. I tillegg har jeg skrevet en del som jeg kaller et biologisk perspektiv som handler om evolusjon og litt temperament. Det er vel kanskje den mest uferdige delen, og jeg har litt lesing igjen der. Feks. hvordan temperament i barndommen er knyttet til personlighetstrekk i voksen alder og Bis og Bas med lateralisering og aktivitet i venstre og høyre hjernehalvdel og hvordan det bidrar til forskjeller i temperament. Bare husk på at temperamentet er som partneren din i ekteskapet; det må ikke tas for gitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar