Når man skal skrive en fri doktorgradsavhandling kan det være en utfordringer å velge forskningsmetode. Bloggen viser hvordan jeg skrev en fri doktorgradsavhandling i psykologi, og hvilke forskningsmetoder jeg benyttet. Jeg tolket to livshistorier med sosial tilbaketrekning som hovedtema. Selv om min avhandling ble underkjent, kan man kanskje lære noe av mine feil. Her blogger jeg videre om kvalitativ metode og hvordan det kan kombineres med kvantitativ metode.
Informasjonssider
- Start
- Fri doktorgrad
- Avhandlingsformer
- Finn et gjennomførbart forskningsprosjekt
- Kvantitativ eller Kvalitativ metode
- Grunnforskning og Anvendt forskning
- Prosjektbeskrivelse
- Tidsplan
- Utforskende, Deskriptiv, Forklarende, Prediktiv og Sammenlignende forskning
- Kvalitative datainnsamlingsmetoder
- Kvantitative datainnsamlingsmetoder
- Utvalg
- Statistikk i forskning på psykologiske variabler
- Validitet og Reliabilitet
- Litteraturoversikt
- Oppbygning av avhandlingen
- Skrive avhandling
- Hensikt
- Innledning
- Personologi - Et helhetsperspektiv
- Personlighet
- Et utviklingsperspektiv
- Livshistorie
- Livshistorieintervjuet
- Analyse av livshistorien
- Tolkning av livshistorien
- Generativitet
- Imago
- Historieformer
- Livshistoriens emosjonelle fortellertone
- Personlighetstrekk relatert til Livshistorien
- Agens og Intimitet
- Korrelasjonskoeffisienten
- Interaksjoner
- Signifikans
- Avslutning
- Foredrag
- Anerkjennelse
- Sidetall
- Sammendrag
- Merknader
torsdag 2. november 2017
Forskningens hensikt
Har skrevet om hensikten fra en side til to setninger, etterfulgt av forskningsspørsmålene. Hensikten er noe av det viktigste i oppgaven. Da jeg kommer dit skal det ikke være noen tvil om hva prosjektet skal dreie seg om og den sier kort hva prosjektet prøver å finne ut. Hensikten skal være generell og vise om undersøkelsen er beskrivende eller sammenlignende eller begge deler. Denne var begge deler og derfor ble hensikten skrevet med to setninger; hva den beskriver og hva den sammenligner, etterfulgt av en begrunnelse bak kommaene. Hensikten er å beskrive...... for å vise om........ Hensikten er også å sammenligne livshistoriene med hverandre for å vise om disse har noe til felles. Hensikten skal også inneholde de viktigste begrepene i oppgaven. Forskningsspørsmålene er mer spesifikke enn hensikten og viser mer nøyaktig hva jeg prøver å finne svar på. Studiens signifikans er noe annet og det har jeg skrevet om i forbindelse med problemstillingen hvor jeg sier hva tidligere forskning har vist og hva jeg skal gjøre. Det viser til en vitenskapelig og en samfunnsmessig begrunnelse for undersøkelsen. Det er ikke nok at spørsmålene virker interessante. Vitenskapelige begrunnelser er det viktigste i samfunnsvitenskapen og innebærer å finne frem ny kunnskap. Det er altså viktigere enn den samfunnsmessige begrunnelsen og hvordan man kan bidra med noe i samfunnet. Kunnskapene vil uansett sannsynligvis bidra til en fordel for samfunnet. Denne undersøkelsen vil bidra til ny kunnskap (jeg visste det i alle fall ikke fra før), og legge føringer for praksis hos foreldre, fagpersoner og pedagoger i hverdagen.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Si din mening, eller still spørsmål om innlegget her.