torsdag 2. november 2017

Forskningens hensikt

Har skrevet om hensikten fra en side til to setninger, etterfulgt av forskningsspørsmålene. Hensikten er noe av det viktigste i oppgaven. Da jeg kommer dit skal det ikke være noen tvil om hva prosjektet skal dreie seg om og den sier kort hva prosjektet prøver å finne ut. Hensikten skal være generell og vise om undersøkelsen er beskrivende eller sammenlignende eller begge deler. Denne var begge deler og derfor ble hensikten skrevet med to setninger; hva den beskriver og hva den sammenligner, etterfulgt av en begrunnelse bak kommaene. Hensikten er å beskrive...... for å vise om........ Hensikten er også å sammenligne livshistoriene med hverandre for å vise om disse har noe til felles. Hensikten skal også inneholde de viktigste begrepene i oppgaven. Forskningsspørsmålene er mer spesifikke enn hensikten og viser mer nøyaktig hva jeg prøver å finne svar på. Studiens signifikans er noe annet og det har jeg skrevet om i forbindelse med problemstillingen hvor jeg sier hva tidligere forskning har vist og hva jeg skal gjøre. Det viser til en vitenskapelig og en samfunnsmessig begrunnelse for undersøkelsen. Det er ikke nok at spørsmålene virker interessante. Vitenskapelige begrunnelser er det viktigste i samfunnsvitenskapen og innebærer å finne frem ny kunnskap. Det er altså viktigere enn den samfunnsmessige begrunnelsen og hvordan man kan bidra med noe i samfunnet. Kunnskapene vil uansett sannsynligvis bidra til en fordel for samfunnet. Denne undersøkelsen vil bidra til ny kunnskap (jeg visste det i alle fall ikke fra før), og legge føringer for praksis hos foreldre, fagpersoner og pedagoger i hverdagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar