I går la jeg til en side om livshistorien under informasjonssider. Skal også legge til en side om tolkning av livshistorien.
Når man skal skrive en fri doktorgradsavhandling kan det være en utfordringer å velge forskningsmetode. Bloggen viser hvordan jeg skrev en fri doktorgradsavhandling i psykologi, og hvilke forskningsmetoder jeg benyttet. Jeg tolket to livshistorier med sosial tilbaketrekning som hovedtema. Selv om min avhandling ble underkjent, kan man kanskje lære noe av mine feil. Her blogger jeg videre om kvalitativ metode og hvordan det kan kombineres med kvantitativ metode.
Informasjonssider
- Start
- Fri doktorgrad
- Avhandlingsformer
- Finn et gjennomførbart forskningsprosjekt
- Kvantitativ eller Kvalitativ metode
- Grunnforskning og Anvendt forskning
- Prosjektbeskrivelse
- Tidsplan
- Utforskende, Deskriptiv, Forklarende, Prediktiv og Sammenlignende forskning
- Kvalitative datainnsamlingsmetoder
- Kvantitative datainnsamlingsmetoder
- Utvalg
- Statistikk i forskning på psykologiske variabler
- Validitet og Reliabilitet
- Litteraturoversikt
- Oppbygning av avhandlingen
- Skrive avhandling
- Hensikt
- Innledning
- Personologi - Et helhetsperspektiv
- Personlighet
- Et utviklingsperspektiv
- Livshistorie
- Livshistorieintervjuet
- Analyse av livshistorien
- Tolkning av livshistorien
- Generativitet
- Imago
- Historieformer
- Livshistoriens emosjonelle fortellertone
- Personlighetstrekk relatert til Livshistorien
- Agens og Intimitet
- Korrelasjonskoeffisienten
- Interaksjoner
- Signifikans
- Avslutning
- Foredrag
- Anerkjennelse
- Sidetall
- Sammendrag
- Merknader
fredag 17. mars 2017
Redigerer og justerer hendelsene i livshistorien
Er sånn noenlunde ferdig med temaet dialog. Begynte å redigere de andre temaene og justere hendelsene under hvert tema til hverandre. Når jeg finner for eksempel at temaet vennskap finnes på to forskjellige måter i en hendelse, men i analysen er det bare 1 poeng som skal gis for hver hendelse, altså kan man ikke tolke vennskap på to forskjellige måter eller i forhold til to personer i samme hendelse. For eksempel vennskap som del av ideologisk tilhørighet og identitet i hendelsen eller vennskap som relasjoner mellom mennesker, hvilke skal man velge? Eller hvis man i en hendelse finner ut av sin identitet på to forskjellige måter; feks både identitet som mann; altså kjønnsidentitet og identitet som en omsorgsfull person. Da må man justere tolkningen i retning av det viktigste for historien, men det andre kan jeg likevel ikke la være å nevne; den ideologiske tilhørighet var viktig, men også det at personen var skoleflink i hendelsen.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Si din mening, eller still spørsmål om innlegget her.