I går la jeg til en side om livshistorien under informasjonssider. Skal også legge til en side om tolkning av livshistorien.
Bloggen ble startet i forbindelse med en fri doktorgradsavhandling i psykologi. Da den ble underkjent på universitetet i Oslo, ble den omskrevet slik at den kunne publiseres som en vitenskapelig bok. Temaet er sosial tilbaketrekning, og tittelen er INNADVENT. I nettbutikken identitet.website selges boken, kurs som bygger på innholdet i boken, og en av mine medarbeidere selger kurs i førstehjelp. Det blogges videre her om salget i butikken.
Informasjonssider
- Start
- Fri doktorgrad
- Skrive avhandling
- Foredrag
- Tidsplan
- Validitet og Reliabilitet
- Avhandlingsformer
- Litteraturoversikt
- Livshistorie
- Livshistorieintervjuet
- Analyse av livshistorien
- Tolkning av livshistorien
- Innledning
- Personologi - Et helhetsperspektiv
- Generativitet
- Imago
- Historieformer
- Personlighet
- Et utviklingsperspektiv
- Livshistoriens emosjonelle fortellertone
- Korrelasjonskoeffisienten
- Personlighetstrekk relatert til Livshistorien
- Agens og Intimitet
- Interaksjoner
- Hensikt
- Signifikans
- Avslutning
- Anerkjennelse
- Sidetall
- Oppbygning av avhandlingen
- Sammendrag
- Merknader
fredag 17. mars 2017
Redigerer og justerer hendelsene i livshistorien
Er sånn noenlunde ferdig med temaet dialog. Begynte å redigere de andre temaene og justere hendelsene under hvert tema til hverandre. Når jeg finner for eksempel at temaet vennskap finnes på to forskjellige måter i en hendelse, men i analysen er det bare 1 poeng som skal gis for hver hendelse, altså kan man ikke tolke vennskap på to forskjellige måter eller i forhold til to personer i samme hendelse. For eksempel vennskap som del av ideologisk tilhørighet og identitet i hendelsen eller vennskap som relasjoner mellom mennesker, hvilke skal man velge? Eller hvis man i en hendelse finner ut av sin identitet på to forskjellige måter; feks både identitet som mann; altså kjønnsidentitet og identitet som en omsorgsfull person. Da må man justere tolkningen i retning av det viktigste for historien, men det andre kan jeg likevel ikke la være å nevne; den ideologiske tilhørighet var viktig, men også det at personen var skoleflink i hendelsen.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar