onsdag 21. desember 2016

Gledelig jul og et fantastisk nyttår

Nå befinner jeg med ved slutten på litteraturoversikten. Jeg er veldig fornøyd med litteraturen jeg har lest og skrevet om som bare kom dalende ovenifra. Det er kanskje bare en følelse frem til jeg kan se på det på avstand og i et større perspektiv. Jeg har i alle fall en struktur i hodet nå som ble til sammen med andres litteratur og min forståelse av det. Jeg har blant annet fått forståelse for at selvet kan deles i mindre deler og at det individuelle og det sosiale selv både har noe til felles og noe av det hører bare til det ene og ikke til det andre. Det er kontinuerlig, diskontinuerlig, distinktivt, individuelt og sosialt, både slik Jeg forstår Meg og slik andre forstår Meg. Den forståelsen man har av seg selv og andre, fra fødsel til vi har sett tilbake på det livet vi har levd og funnet ut at vi har levd et vellykket liv eller at hele livet var en fiasko, så har vi levd ferdig livet på jorden. Om vi var fornøyd kommer an på om vi har etterlattt oss en arv til den kommende generasjonen, vært produktive og dannet intime relasjoner til andre. Da kan vi feire jul med mye penger på kontoen og i fred med hverandre. Gledelig jul og et fantastisk nyttår. Og nå kommer snart prinsen hjem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar