Når man skal skrive en fri doktorgradsavhandling kan det være en utfordringer å velge forskningsmetode. Bloggen viser hvordan jeg skrev en fri doktorgradsavhandling i psykologi, og hvilke forskningsmetoder jeg benyttet. Jeg tolket to livshistorier med sosial tilbaketrekning som hovedtema. Selv om min avhandling ble underkjent, kan man kanskje lære noe av mine feil. Her blogger jeg videre om kvalitativ metode og hvordan det kan kombineres med kvantitativ metode.
Informasjonssider
- Start
- Fri doktorgrad
- Avhandlingsformer
- Finn et gjennomførbart forskningsprosjekt
- Kvantitativ eller Kvalitativ metode
- Grunnforskning og Anvendt forskning
- Prosjektbeskrivelse
- Tidsplan
- Utforskende, Deskriptiv, Forklarende, Prediktiv og Sammenlignende forskning
- Kvalitative datainnsamlingsmetoder
- Kvantitative datainnsamlingsmetoder
- Utvalg
- Statistikk i forskning på psykologiske variabler
- Validitet og Reliabilitet
- Litteraturoversikt
- Oppbygning av avhandlingen
- Skrive avhandling
- Hensikt
- Innledning
- Personologi - Et helhetsperspektiv
- Personlighet
- Et utviklingsperspektiv
- Livshistorie
- Livshistorieintervjuet
- Analyse av livshistorien
- Tolkning av livshistorien
- Generativitet
- Imago
- Historieformer
- Livshistoriens emosjonelle fortellertone
- Personlighetstrekk relatert til Livshistorien
- Agens og Intimitet
- Korrelasjonskoeffisienten
- Interaksjoner
- Signifikans
- Avslutning
- Foredrag
- Anerkjennelse
- Sidetall
- Sammendrag
- Merknader
mandag 8. februar 2016
Det magiske nummer 96
Har lagt til det jeg har funnet om ulike forskningsmetoder. Litteraturoversikten har nådd det magiske nummer 96 i sidetall. Der har den vært før, men antallet ble redusert etter noe redigering. 96 tolker jeg å bety "top down og down top" - prosessering; Betyr "fra toppen og ned, eller nedenifra og opp"; Skal man begynne med teoriene og teste om de er riktige, eller skal man forske på gressplanet og utvikle nye teorier om virkeligheten? Om man velger kvalitativ eller kvantitativ metode bør jo ikke spille noen rolle for det ene må jo stemme overens med det andre ellers kan ikke kunnskapene man kommer frem til være riktige. Man kan også si det slik: "Agnes i senga er Agnes i senga baklengs også", siden læreren på kvalitativ metode ved masterstudiet mitt het Agnes.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Si din mening, eller still spørsmål om innlegget her.