fredag 8. januar 2016

Litteratur

I dag ble det en kortere dag enn jeg vanligvis pleier å ha og jeg avsluttet tidlig. Jeg begynte kl 9 og avsluttet kl 14. Jeg holder på med litteraturoversikten og leser og summerer opp det som er relevant innenfor tidligere teorier og forskning innenfor temaet og problemstillingen jeg skriver om. I dag har jeg lest og oppsummert fra noen og den femtiende boken / tidsskriftet som er ført inn i litteraturoversikten og referanselisten. Litteraturoversikten er nå på 76 sider. Antallet sider varierer litt opp og ned etterhvert som den redigeres og oppsummeringer legges til og innholdet komprimeres. Det er best hvis man klarer å skrive mest mulig med få ord.

Litteraturoversikten benyttes som bakgrunn for de undersøkelsene jeg selv skal gjøre og presenterer den kunnskapen jeg skal videreutvikle. Temaet jeg skriver om er personlighet, men nøyaktig hva jeg skriver om kan jeg ikke røpe siden jeg skal finne svar på et spørsmål som det er lite eller ingenting forsket på tidligere. Det kan være vanskelig å finne et ubesvart spørsmål og de fleste spørsmål er det filosofert rundt tidligere siden mennesker lurer som regel på de samme tingene. Samtidig finnes det sannsynligvis et hav av ubesvarte spørsmål.

Bøkene og litteraturen har jeg fått tak i på amazon.com eller andre publiseringssteder for forskningstidsskrifter som JStore, apa.org og guilfordjournals.com. Det hender også at litteratur er lagt ut gratis på internett og dukker opp med et googlesøk. Når jeg skriver en fri doktorgradsavhandling er jeg ikke tilknyttet et universitet og har derfor ikke lengre tilgang til å betale studentavgiften til studentsamskipnaden for å få "gratis" tilgang alle forskningstidsskrifter som er lagt ut på internett. Jeg anbefaler de som nå er studenter å laste ned så mye litteratur og pdf.- filer som mulig mens de har anledning til det. Når man bor langt unna universitetsbibliotekene syns jeg det er enklere å kjøpe litteratur på internett enn å få tilsendt bøker i posten, som jo sikkert koster frakt uansett. Nå får jeg også en fin samling i bokhyllen min av gamle klassikere og nye bøker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar