søndag 11. juni 2023

Publisere bok

Det er nå åtte og et halvt år siden jeg begynte på avhandlingen i januar 2015. Nå har jeg redigert avhandlingen slik at jeg selv syns den er publiserbar som bok. Jeg vurderer om jeg skal publisere den ved hjelp av et bokforlag, eller om jeg skal publisere den i eget forlag i min egen bedrift. Jeg vil førts kontakte de største bokforlagene som Universitetsforlaget, Gyldendal, Cappelen Damm, osv., for å få en redaktør og noen som kan korrektur til å lese gjennom den slik at jeg får andres meninger om innholdet og språket i boken, og til å trykke den opp slik at den kan distribueres til bokhandlere og legges ut elektronisk til salg på på nettet. Jeg vil prøve å selge den heller enn å legge den ut gratis med åpen tilgjengelig for alle. Universitetsforlaget sier de bare publiserer forskningsprosjekter med åpen tilgjengelighet for alle. Det hadde kanskje vært status å få den publisert ved hjelp av dem og den hadde nådd flere lesere innenfor ulike forskningsmiljøer. Jeg kan også publisere den gjennom eget bokforlag. Det finnes bedrifter som for eksempel bokarbeid.no som tilbyr redaktør, korrektur, ombrekking, omslag, webdesign, trykking av bok og elektronisk publisering gjennom appen Kindle. De gir også bort en bok om hvordan man kan publisere bok gjennom eget forlag. Webside til min egen bedrift har jeg fra før (identitet.website). Det vil kanskje være lurt å bare publisere den elektronisk gratis i egen nettbutikk etter å ha tilpasset den til nettbrett, telefoner og lignende i appen Kindle create.. Trykking av bok kan også gjøres senere hvis man ser at det er etterspørsel på trykt bok. Det finnes veiledning på nettsiden Amazon om hvordan man kan tilpasse boken i appen Kindle create for å publisere som elektronisk bok hos dem på Amazon. Der kan den eksporteres og lagres i en mappe du selv velger på egen datamaskin, og deretter kan du laste den opp for salg der du vil legge den ut, for eksempel på Amazon, egen nettbutikk eller sende den til en bokhandel (kan også gjøres ved hjelp av bokdatabasen for 2-3000 kroner pluss variable kostnader for adm. av bestillinger og lignende). Amazon tar fortjeneste på salget og du får en royality (fortjeneste) på 35 prosent av prisen du selger boken for, og det gjør sikkert også bokhandlene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar