Muntlige presentasjoner
Undersøkelser om hva folk frykter mest viser at det er flere som er
redd for tanken på å reise seg i en forsamling og snakke enn å dø. Veltalenhet
er likevel ikke medfødt og det kan læres (Bowden, 2001).
En muntlig presentasjon skal være godt forberedt. Ferske forelesere bruker minimum to dager på å forberede en forelesning. Emnet til forelesning 2 ved den frie doktorgraden blir gitt ut fjorten dager i forveien (UiO.no). Den som holder
presentasjonen står ikke bare der og snakker, men har vanligvis planlagt hva som
skal sies og har øvd. En av de største utfordringene ved å undervise er å forberede seg godt. Det er ikke nødvendig å være et geni for å undervise godt.
Gode forberedelser er nøkkelen til selvsikkerhet i møte med studentene. Ydmyk selvsikkerhet kan bygge opp noen egenskaper hos læreren.
- En visshet om at man kan noe og har noe å gi
- En åpenhet i forhold til studentene om egen bakgrunn og erfaring
- En åpenhet i forhold til studentenes behov
Gode forberedelser er nøkkelen til selvsikkerhet i møte med studentene. Ydmyk selvsikkerhet kan bygge opp noen egenskaper hos læreren.
- En visshet om at man kan noe og har noe å gi
- En åpenhet i forhold til studentene om egen bakgrunn og erfaring
- En åpenhet i forhold til studentenes behov
Forberedelser
Hensikt: Før man syr sammen presentasjonen kan man tenke gjennom
hensikten med presentasjonen (Bowden, 2001). Som doktorgradskandidat vil
hensikten hovedsakelig være å overføre kunnskap. Hensikten kan også være å
påvirke handlinger, bidra til endringer av ulike forhold, vekke tilhørernes
interesser og følelser, og anerkjenne deres potensial. Hensikten med en
presentasjon skal alltid innebære en forventning om endringer i tilhørernes
atferd eller holdninger (en ferdighet, teknikk, holdning, erkjennelse,
kompetanse). Hensikten innebærer en standard for din suksess. Hensikten er knyttet til undervisningens læringsmål: Grunnen til at man underviser er at studentene skal lære noe. Læringsmålene kan benyttes som en ramme for det faglige innholdet i undervisningen. Målet er at studentene skal lære seg flere spesifikke ferdigheter og holdninger:
- Forståelse av faget
- Evne til kritisk og analytisk tenkning
- Kjennskap til forskningsprosessen og vitenskapelig metode
- Vitenskapelig redelighet og etisk bevissthet
- Samarbeidsevne
- Evne til selvstendig arbeid
- Faglig og skriftlig fremstillingsevne
- Bruk av vitenskapelige kilder
- Faglig diskusjon
De fire første læringsmålene legges vanligvis til forelesningen, mens de fem siste legges til seminargrupper. Som foreleser kan man fokusere på pensumlitteratur, forklare nøkkelbegreper utfyllende, og vise til sammenhenger mellom deler av pensum. Pensumlitteratur kan som alternativ brukes som ramme for undervisningen hvor man illustrerer med empiriske eksempler. Fokus på pensum gir faglig og teoretisk forståelse, mens empiriske eksempler bidrar til at studentene lærer om forskningsprosessen.
Det viktigste er ikke at du skal fremstå som en briljant foreleser, men at studentene skal lære noe.
Ved forberedelse av en hel forelesningsrekke er nøkkelord for gode forberedelser samarbeid og kommunikasjon med kollegaer. Snakk med emneansvarlig, forelesere, og seminarledere. De kan fortelle deg hva som er hovedtrekkene i kurset, den røde tråden, studentenes fagbakgrunn, motivasjon, kunnskapsnivå og hva som er viktig at studentene får meg seg fra undervisningen. Dersom du får snakke med lærer som har hatt forelesningsrekken før deg, kan du få vite hvilke temaer det ble undervist i tidligere, viktige deler av pensum, hva som fungerte best og hva som var utfordringen i undervisningen. Ikke snu tidligere foreleseres bunker, men bring inn dine egne og nye perspektiver for å fornye kurset. Form undervisningen ut i fra det du selv er komfortabel med å undervise i. Kollegaer kan gi tips om mulige lærebøker og oversiktsartikler som kan belyse et undervisningsemne.
- Forståelse av faget
- Evne til kritisk og analytisk tenkning
- Kjennskap til forskningsprosessen og vitenskapelig metode
- Vitenskapelig redelighet og etisk bevissthet
- Samarbeidsevne
- Evne til selvstendig arbeid
- Faglig og skriftlig fremstillingsevne
- Bruk av vitenskapelige kilder
- Faglig diskusjon
De fire første læringsmålene legges vanligvis til forelesningen, mens de fem siste legges til seminargrupper. Som foreleser kan man fokusere på pensumlitteratur, forklare nøkkelbegreper utfyllende, og vise til sammenhenger mellom deler av pensum. Pensumlitteratur kan som alternativ brukes som ramme for undervisningen hvor man illustrerer med empiriske eksempler. Fokus på pensum gir faglig og teoretisk forståelse, mens empiriske eksempler bidrar til at studentene lærer om forskningsprosessen.
Det viktigste er ikke at du skal fremstå som en briljant foreleser, men at studentene skal lære noe.
Ved forberedelse av en hel forelesningsrekke er nøkkelord for gode forberedelser samarbeid og kommunikasjon med kollegaer. Snakk med emneansvarlig, forelesere, og seminarledere. De kan fortelle deg hva som er hovedtrekkene i kurset, den røde tråden, studentenes fagbakgrunn, motivasjon, kunnskapsnivå og hva som er viktig at studentene får meg seg fra undervisningen. Dersom du får snakke med lærer som har hatt forelesningsrekken før deg, kan du få vite hvilke temaer det ble undervist i tidligere, viktige deler av pensum, hva som fungerte best og hva som var utfordringen i undervisningen. Ikke snu tidligere foreleseres bunker, men bring inn dine egne og nye perspektiver for å fornye kurset. Form undervisningen ut i fra det du selv er komfortabel med å undervise i. Kollegaer kan gi tips om mulige lærebøker og oversiktsartikler som kan belyse et undervisningsemne.
Tilhørerne: Du må fokusere på det som betyr noe for tilhørerne.
Da vil du holde på oppmerksomheten deres. Legg presentasjonen på riktig nivå. Når
man skal holde et foredrag på doktorgradsstudiet vil tilhørerne være
forholdsvis unge mennesker som har fremtiden foran seg (som de fleste av oss)
og man kan tilpasse forelesningen og problemstillingene til deres interesser. Man
kan også se på hvilke tema som er i fokus innenfor faget du skal forelese i,
for eksempel se litt på pensumlister. Siden du sannsynligvis har studert samme
fag selv vet du sikkert noe om det fra før.
Oppnå resultater: For at publikum skal være mottakelig for ditt
budskap må du få dem til å føle seg komfortable.
-Publikum må behandles med respekt: Ikke fremhev deg selv for mye. Be
frivillige melde seg til aktiviteter og deltakelse. Ikke snakk nedlatende til
publikum.
-Bruk humor i presentasjonen. La humoren gå på bekostning av deg selv
og ikke publikum. En vits eller anekdote kan føyes naturlig inn i det du
nettopp har sagt og helst bringe deg over til neste emne. Hvis publikum ikke
ler er det bare å snakke videre som om du ikke hadde forventet latter.
Fordi mennesker i publikum er forskjellig vil det være positivt med
flere forskjellige virkemidler. For eksempel audiovisuelle virkemidler i
tillegg til manuskriptet, del ut papirkopier i tillegg til power point.
Ta hensyn til publikums tålmodighet og sørg for gode innledninger og
avslutninger med kort tid mellom dem. Slutt alltid før tilhørerne ønsker det.
Velg tema så tidlig som mulig da vil du gjøre flere refleksjoner som du
kan ha nytte av i presentasjonen. Du kan ikke planlegge en presentasjon på en
halvtime.
Presentasjonens oppbygning
1.
Introduksjon av hva du skal snakke om
2. En
hoveddel der selve innholdet presenteres
3.
En avslutning med oppsummering av det du har
snakket om og hovedpoengene
Introduksjon
I introduksjonen gir du en smakebit på hva
presentasjonen skal handle om. Du kan starte med et par spørsmål, med en
historie, en påstand, en beskrivelse eller lignende. I innledningen gir du også
rammen for presentasjonen; målsetningen, strukturen, tidsbruk og håndtering av
spørsmål.
Hoveddel
Hoveddelen kan deles i tre deler
Situasjonsanalyse: Beskrivelse som får tilhørerne
til å se det du ser; behov vi står ovenfor løsningsforslag som er forsøkt
tidligere, alternativer til dette. Det kan bety presentasjon av
problemstillinger, hva teorier og empiri sier om temaet, hva er blitt forsøkt
tidligere for å komme frem til løsninger på problemet. Hovedargumenter:
Fordeler og ulemper ved ideen din eller det du vil overbevise om. Samtidig som
du legger frem bevis på ditt forslag, dine tanker eller ideer blir du mer
overbevisende når du også presenterer ulempene ved dine ideer. Foredraget kan inneholde presentasjon av ulike teoretiske tilnærminger til problemstillingen
og empiriske bevis og motbevis til problemstillingens hypoteser og påstander. Sorter
og oppsummer før neste punkt.
Handlingsplan: Hoveddelen kan føre frem til
en handlingsplan; Hvem skal gjøre hva, når og hvor, og hvem skal følge opp. Det vil kunne bety presentasjon av eventuelle
implikasjoner og forslag til nye forskningsspørsmål og nye løsninger.
Avslutning
Avslutningen består av en kortversjon av innholdet
i presentasjonen. Den første delen i avslutningen er en oppsummering hvor man
uthever hovedpoengene kort og presist gjerne på en klassisk måte; «For det
første, for det andre….» Da vekker du tilhørerne og skaper ryddighet i deres
tanker. Konklusjon: Følger etter oppsummeringen som en naturlig forlengelse.
Består av en anbefaling, oppfordring, implikasjoner eller lignende.
PowerPoint Presentasjon
PPP skal ikke være en krykke for foreleser, men et tilleggshjelpemiddel. Tips ved bruk av PP:
- Lite tekst på hvert lysark. PPP skal ikke være et manus, men en forenkling av stoffet.
- Velg ut hovedpoengene og snakk utfyllende om hvert punkt uten å lese opp fra PPP. Ikke stå med ryggen til publikum og les opp fra PPP.
- Begrens antall lysark. Som en tommelfingerregel kan man beregne 3-5 minutter per lysark.
- Bruk gjerne bilder og illustrasjoner som inngang til stoffet.
- Bruk nettet aktivt og legg inn lenker til nettsider, for eksempel til YouTube. De fleste auditorium har nettilgang, men det bør også sjekkes på forhånd.
Rom og Utstyr
Meld deg til rette ansvarlig for å få tilgang til riktig rom, utstyr som pc, høyttalere og fremviser. Sjekk at du har tilgang til rommet, at det eventuelt låses opp av andre før du kommer, eller skaff deg et nøkkelkort hvis det er nødvendig. På de fleste steder må du gjøre deg kjent med utstyret og kontrollere på forhånd at det virker. Hvis du ikke vet hvilket rom det er og ikke har muligheten til å prøve det ut, er tommelfingerregelen å komme i god tid før forelesningen begynner slik at du kan gjøre deg kjent med utstyret i rommet. Da får du tid til å søke hjelp hvis ting ikke fungerer med en gang. Hvis ting ikke fungerer er det lurt å ringe auditoriumshjelpen. Telefonnummeret er noen ganger skrever på en lapp i nærheten av utstyret. Mens du venter på hjelp kan du starte en presentasjonsrunde, en diskusjon, eller starte forelesningen uten Powerpoint, høyttalere og lignende.
Antrekk
Antrekket kan være viktig i rollen som foreleser, enten ved at det styrker eller svekker din autoritet. Antrekket kan gjerne være klassisk og forholdsvis nøytralt slik at klærne ikke tar bort fokuset fra undervisningen.
Signaliser at du har kontroll over tiden ved å møte en stund i forveien, sørge for 15 minutters pause, og avslutt på tiden.
PowerPoint Presentasjon
PPP skal ikke være en krykke for foreleser, men et tilleggshjelpemiddel. Tips ved bruk av PP:
- Lite tekst på hvert lysark. PPP skal ikke være et manus, men en forenkling av stoffet.
- Velg ut hovedpoengene og snakk utfyllende om hvert punkt uten å lese opp fra PPP. Ikke stå med ryggen til publikum og les opp fra PPP.
- Begrens antall lysark. Som en tommelfingerregel kan man beregne 3-5 minutter per lysark.
- Bruk gjerne bilder og illustrasjoner som inngang til stoffet.
- Bruk nettet aktivt og legg inn lenker til nettsider, for eksempel til YouTube. De fleste auditorium har nettilgang, men det bør også sjekkes på forhånd.
Rom og Utstyr
Meld deg til rette ansvarlig for å få tilgang til riktig rom, utstyr som pc, høyttalere og fremviser. Sjekk at du har tilgang til rommet, at det eventuelt låses opp av andre før du kommer, eller skaff deg et nøkkelkort hvis det er nødvendig. På de fleste steder må du gjøre deg kjent med utstyret og kontrollere på forhånd at det virker. Hvis du ikke vet hvilket rom det er og ikke har muligheten til å prøve det ut, er tommelfingerregelen å komme i god tid før forelesningen begynner slik at du kan gjøre deg kjent med utstyret i rommet. Da får du tid til å søke hjelp hvis ting ikke fungerer med en gang. Hvis ting ikke fungerer er det lurt å ringe auditoriumshjelpen. Telefonnummeret er noen ganger skrever på en lapp i nærheten av utstyret. Mens du venter på hjelp kan du starte en presentasjonsrunde, en diskusjon, eller starte forelesningen uten Powerpoint, høyttalere og lignende.
Antrekk
Antrekket kan være viktig i rollen som foreleser, enten ved at det styrker eller svekker din autoritet. Antrekket kan gjerne være klassisk og forholdsvis nøytralt slik at klærne ikke tar bort fokuset fra undervisningen.
Signaliser at du har kontroll over tiden ved å møte en stund i forveien, sørge for 15 minutters pause, og avslutt på tiden.
Pusteteknikker og øvelser for stemmen
Øvelse1: Stå opp mot veggen. Trekk inn pusten og
kjenn at den kommer helt ned i magen og hold litt. Pust helt ut samtidig som du
setter s-lyd på pusten.
Øvelse 2: Sitt i en stol eller stå: Trekk inn
pusten helt ned i magen. Hold og pust ut.
Øvelse 3: Sett deg i en stol med korsryggen helt
inn til stolryggen og beina godt plantet i gulvet. Les en tekst. Hev stemmen
til du føler at du «skriker». Du skal ikke presse stemmen, men la den komme
frem når du puster riktig. Prøv å snakke høyt ut fra ulike posisjoner: Med rett
rygg og lutet rygg.
Øvelse 4: Tren artikulasjon. For eksempel foran
speilet. Snakk høyt og tydelig. Overdriv uttale slik at alle stavelser kommer
fram. Da myker du opp muskler rundt kjeve og munn.
Spille en rolle: Redsel for å snakke i en
forsamling er i følge Bowden (2001) mye verre en scene-angst fordi det er deg som person som står der og ikke en
skuespiller som spiller en rolle. De som føler at de
har en skuespiller i seg kan prøve å gjemme seg bak en rolle på samme måten som en
skuespiller. De første gangene man gjør det vil det oppleves
som et skuespill, men etter man har gjort det noen ganger kan dette bli deg. Det
er også kjent at læring innebærer å etterligne rollemodeller (Bandura, 1995).
I følge en av landets mest kjente og beste foredragsholdere Hans Petter er det viktig å bli venn med sin nervøsitet. Det er ikke noe galt i å være nervøs, men heller veldig normalt. Det handler om å bli glad i sin nervøsitet, uten å la nervøsiteten ta overhånd. Først og fremst gjennom å være godt forberedt. Det kan også innebære å begynne forelesningen med noe som reduserer følelsen av nervøsitet, som en liten historie, eller anekdote, og ta i bruk humor hvis man mestrer det (hanspetter.info).
55 % av kommunikasjonen mellom deg og publikum består av kroppsspråket, mens 38 % består av tonefallet. Det etterlater 7 % til ordene i forelesningen. Man skal altså være engasjert og ha litt puls som man overfører til publikum (nervøsitet og spenning er altså bra). (hanspetter.info).
Til slutt kan man takke for oppmerksomheten. Med andre ord vise publikum vanlig høflighet.
I følge en av landets mest kjente og beste foredragsholdere Hans Petter er det viktig å bli venn med sin nervøsitet. Det er ikke noe galt i å være nervøs, men heller veldig normalt. Det handler om å bli glad i sin nervøsitet, uten å la nervøsiteten ta overhånd. Først og fremst gjennom å være godt forberedt. Det kan også innebære å begynne forelesningen med noe som reduserer følelsen av nervøsitet, som en liten historie, eller anekdote, og ta i bruk humor hvis man mestrer det (hanspetter.info).
55 % av kommunikasjonen mellom deg og publikum består av kroppsspråket, mens 38 % består av tonefallet. Det etterlater 7 % til ordene i forelesningen. Man skal altså være engasjert og ha litt puls som man overfører til publikum (nervøsitet og spenning er altså bra). (hanspetter.info).
Til slutt kan man takke for oppmerksomheten. Med andre ord vise publikum vanlig høflighet.
Referanser:
Bandura, A (1995). Ed. Self-Efficacy in Changing Societies. UK: Cambridge University
Press.
Bowden, J. (2001). Å snakke i forsamlinger. Oslo:
Genesis.
https://hanspetter.info/10-tips-for-a-bli-en-bedre-foredragsholder/
Kveldro, L. J. VIA KOMPETANSE
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar