Validitet og Reliabilitet

Validitet og Reliabilitet

Litteraturoversikten i en doktorgradsavhandling kan bestå av en metodedel der man diskuterer teorienes og forskningsmetodenes validitet og reliabilitet. En diskusjon om validitet og reliabilitet kan også knyttes til beskrivelsen av metodene i undersøkelsen man selv skal gjøre og presenterer i prosjektbeskrivelsen eller til presentasjonen eller i avhandlingen.

En diskusjon om resultatene i en undersøkelse er valide og reliable blir viktig for å vite om metodene man har benyttet gir riktige resultater.

Validitet handler om å kunne stole på slutningene som tas med utgangspunkt i testskårer (Pedhazur & Pedhazur Schmelkin, 1991). Man validerer ikke selve testene, men fortolkningene av data som kommer frem fra forskjellige testprosedyrer. Tolkninger av resultatene skal være troverdige og demonstrere sann kunnskap.

Reliabilitet derimot er mer knyttet til målemetodene og handler om at målingene skal være presise (Pedhazur, et. al. 1991). Reliabilitet refererer til i hvor stor grad testskårer er fri for målefeil. Reliabilitet er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig betingelse for validiteten. Retest reliabilitet – ligger nærmest et syn på reliabilitet som konsistente eller repeterbare målinger. Hvis skårene en person får på et tidspunkt er de samme på et senere tidspunkt viser testen retest reliabilitet. 

To typer feil kan oppstå i måleprosessen; Noe variabilitet kan forventes, men hvis testene varierer så mye at man ikke ser et tydelig mønster kan det være resultat av en usystematisk feil; måleinstrumentene benyttes på forskjellige måter fra gang til gang slik at man oppnår forskjellige svar. På den annen side kan resultatene være feil på en systematisk måte, slik at reliabiliteten er høy men validiteten svekkes likevel; måleinstrumentene benyttes på samme måten fra gang til gang, men på feil måte slik at man oppnår like, men feil svar hver gang. Hvis flere forskjellige tester kommer frem til samme resultat, vil det være et sterkere bevis på teorienes validitet enn hvis samme test kommer frem til samme resultat hver gang og er reliabel; noe som kan innebære systematiske feil hvor testen inneholder samme feilen fra gang til gang.

Referanser:

Pedhazur, J. E. & Pedhazur Schmelkin, L. (1991). Measurement, Design, and Analysis. An Integrated Approach. New Jersey and London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar