Skrive avhandling

Hvordan skriver man en doktorgradsavhandling?

Når man er kommet så langt i et studium at man kan begynne å tenke på å skrive en doktorgradsavhandling, har man først lært seg å skrive kortere eksamensbesvarelser, så en litt lengre bacheloroppgave på 20 sider, og til slutt masteroppgaven på 50 ++ sider. Det gir en gradvis overgang fra korte litteraturgjennomganger fra pensum relatert til enkelte faglige spørsmål, oppgaven i bacheloroppgaven er litt større og man skal gjøre litteratursøk og finne frem litteratur for å svare på en selvvalgt problemstilling innenfor det faget man studerer, til man på masterstudiet kan utvikle et eget forskningsprosjekt, med valg av problemstilling, forskningsmetoder og tolke og analysere funnene for å videreutvikle allerede eksisterende kunnskap. Litteraturoversikten på master og doktorgradsnivå gjøres på samme måten som eksamensbesvarelsene på grunnfag, bare i et litt større omfang. Doktorgradsstudiet gjøres på samme måten som masteroppgaven, men det er vanlig at man gjør tre til fire undersøkelser eller en mer omfattende undersøkelse. Mindre eksamensbesvarelser på grunnfagene gis med bakgrunn i sekundærlitteratur, men når man kommer høyere opp blir det et krav at man leser primærlitteratur.

Den akademiske sjangeren består i hovedsak av vitenskapelige artikkel eller den mindre versjonen fagessay. Artikkelen er et fellesnavn på flere forskjellige varianter av denne sjangeren (som for eksempel fagessay). Fagessay kan ha en sterkere fortellerstemme enn den vitenskapelige artikkelen. Forfatteren kan frigjøre seg fra enkelte formalistiske krav som innsigelser, krav til etterprøvbarhet, og referanser. Fagessay vil derfor passe for mindre eksamensbesvarelser hvor man ikke alltid husker hvem man skal referere til eller kanskje ikke har lært hva en referanse er og heller ikke hvordan man referer. Det finnes diskusjoner om hva som er forskjellene mellom fagessay og vitenskapelige artikler. Den vitenskapelige artikkelen og den generelle sjangeren knyttet til fagessayet har likevel mye til felles.

Generelt om den akademiske sjangeren sakessay / fagessay

Den akademiske sjangeren er den formelle saklige essay – stilen. Det finnes to typer essaystiler; det saklige og det personlige essayet. En akademisk besvarelse må følge rammen for det saklige essayet. Et sakessay er en fagtekst på et høyt faglig nivå. Et sakessay tar for seg et viktig saksområde og man forventer at leseren befinner seg på samme kunnskapsnivå som den som skriver. Det betyr ikke at man skal skrive slik at det ikke kan forstås av andre. Så mange som mulig av de begrepene som benyttes skal defineres. Dette også for å vise at du selv har forstått betydningen av begrepene. Et saksessay skal gjerne vise flere perspektiver og synsvinkler og presentere mye kunnskaper innenfor et emne. I et saksessay kan flere synspunkter komme frem, men man er sikker i sin sak når man kommer med påstander. Ord som kanskje, tror, osv. passer ikke i et saksessay. Man benytter heller ord som at det antas, det argumenteres for, det hevdes, osv. Et essay er likevel prøvende på den måten at en kunnskapsrik person prøver ut tankene sine gjennom å presentere forskjellige perspektiver innenfor et tema som er hentet fra annen litteratur og andres utgivelser. Uttrykksformen skal være mest mulig objektivt med fokuset rettet mot saken/temaet som diskuteres. Temaet skal uttrykkes gjennom faglige synspunkter og begrunnelser. Subjektive uttrykk som at «jeg syns det veldig trist at denne saken skulle ta en slik vending og jeg syns veldig synd på alle de involverte» skal ikke komme frem.

En essayoppgave skal ikke gjengi pensum, men drøfte, diskutere og problematisere. Noen få problemstillinger skal iscenesette en gjengivelse av pensum. Løsningen på oppgaven er å svare på problemstillingen ved hjelp av relevante deler av pensum. Oppgavene inneholder ofte temaer som omhandler teoretiske, metodiske eller forskningsmessige stridigheter. I tillegg til å kunne trekke historiske linjer og gi en beskrivende fremstilling skal en også kunne drøfte motsetninger og sammenfall i teorier, metoder og forskningsresultater.

Essayets struktur

Innledning: En innledning kan begynne med en allmennmenneskelig forståelse av problemet eller temaet du skal skrive om. Deretter snevre det inn til det psykologien mener om temaet. Det kan inneholde historiske linjer. Til slutt beskrives den delen av emnet dette besvarelsen vil følge. Innledningen går det generelle til det spesifikke. Det generelle; Under hvilket emne kommer denne oppgaven fra? Det spesifikke; Akkurat hva skal denne oppgaven belyse? Ved å presentere problemstillingen tidlig vil det kunne gjøre leseren interessert i å lese videre. Det kan være lurt å skrive innledningen til slutt når man vet hva oppgaven handler om.

Problemstilling; Hvorfor eller hvordan studeres fenomenet? Problemstillingen brukes som ramme for oppgaven og avgrenser hva du kan ha med i oppgaven. Den bidrar til en rød tråd gjennom besvarelsen. Under skrivingen av oppgaven lønner det seg å ha spørsmålet du vil finne svar på i bakhodet under besvarelsen. Hvis besvarelsen ligger utenfor det du ønsker å finne svar på, har du «bommet» på problemstillingen, noe som trekker ned karakteren. Noen ganger vet man ikke nøyaktig hva problemstillingen kommer til å bli og man leser mye innenfor et tema før man bestemmer spørsmålet. Da kan teksten du skriver og problemstillingen justeres opp mot hverandre etter hvert.

Avgrensningen: vises konkret til i oppgaven slik man kan vise til all den relevante kunnskapen man har. Det viktigste er å beskrive hva man vil ta med i oppgaven og begrunnelser for dette og ikke alt det man ikke har tenkt å ta med. Avgrensningen kan også bestå av en disposisjon hvor du presenterer oppgavens deler. Begrepene som er spesielt viktig for oppgaven kan defineres i forbindelse med avgrensningen eller underveis i oppgaven.

Hoveddel: Teori og Empiri. Hvilke teorier beskriver fenomenet? Hvilke tidligere empiriske funn er gjort? Presisjonsnivået på gjengivelsen av tidligere empiriske funn kan vurderes. Hvis oppgaven dreier seg om enkelte viktige empiriske funn kan man gjengi konkrete eksempler på undersøkelser: Hvorfor studien ble gjort, hvordan ble studien gjennomført, hva fant man, hva var konklusjonene med funnene, hva mener andre forskere om funnene, er undersøkelsen gjort igjen av andre forskere.

Tenk: Hvordan har man prøvd å beskrive fenomenet? Hvem har beskrevet fenomenet? Ta utgangspunkt i likheter og ulikheter i forskjellige syn på fenomenet; forskjellige måter å studere det på, forskjellige måter å forstå resultatene på, metodene som er brukt (reliabilitet, validitet).

Avslutning, konklusjon eller oppsummering: I avslutningen kan du prøve å se spørsmålet i en større sammenheng og hvilken betydning det har for samfunnet. Den bør også inneholde konklusjoner som viser hvilke svar på spørsmålene man har kommet frem til. I avslutningen oppsummeres også hovedpoengene i innledningen og hoveddelen. 

Eksempler på strukturer i en avhandling (Roberts, 2010).

Undersøkelser som benytter kvantitativ metode

Kapittel 1:           Innledning / Problemstilling
                               Studiens hensikt
                               Forskningsspørsmål / Hypotese
                               Studiens signifikans
                               Avgrensning
                               Definisjoner
Kapittel 2:           Litteraturoversikt
Kapittel 3:           Metode
Kapittel 4:           Begrensninger
                               Resultater
                               Funn
Kapittel 5:           Oppsummering
                               Konklusjoner, implikasjoner og anbefalinger

Undersøkelser som benytter kvalitativ metode

Kapittel 1:           Innledning
                               Begrepsmessig ramme
                               Tema og forskningsproblem
                               Studiens rasjonale eller hensikt
                               Veiledende spørsmål
                               Studiens signifikans
                               Avgrensning
Kapittel 2:           Litteraturoversikt
Kapittel 3:           Metode
Kapittel 4:           Metoder for verifisering og troverdighet
Kapittel 5:           Begrensninger
                               Resultater
                               Diskusjon
                               Sammenheng med tidligere forskning og teorier
                               Konklusjoner
                               Implikasjoner
                               Forslag til fremtidig forskning

Alternative format kan benyttes for studier hvor man skal utvikle nye modeller eller for kasusstudier (Roberts, 2010).

Referanser:

Roberts, C. M. (2010). The Dissertation Journey. A Practiacal and Comprehensive Guide to Planning, Writing and Defending Your Dissertation. Second edition. USA: Corvin.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar